torsdag, oktober 09, 2014

SANSERNE BLEV RØRT

Datteren var så glad for, at jeg fik hende med ind og se filmen. Egentlig havde hun tænkt på Fasandræberne, jeg kan godt lide krimier som bøger, men har indimellem svært ved dem som film, det er som om de brager gennem mit filter og sætter dybere spor end jeg ønsker. I stedet for så vi Hundredefodsrejsen, en film filmet de smukkeste steder, en film om glæden ved at lave mad, glæden ved at smage på mad, glæden ved at bruge krydderier og naturens spisekammer, glæden ved at være sammen, glæden ved at opdage, at selvom vi er forskellige, så kan vi alligevel finde noget fælles. Se den! Den er så skøn og dejlig. Åh ja det er en feelgoodfilm, men hvilken film, jeg smiler stadig ved tanken om den smukke film.

Lige for tiden læser jeg ikke krimier, jeg kan ikke finde ro i det. Jeg har i det hele taget svært ved at finde ro indeni til at læse bøger, men inspireret af Elisabeths anbefaling af en lydbog lånte jeg den som bog, og den er nu læst. En smuk bog om sanserne og om kærlighed. “At høre hjertet slå” kan jeg også varmt anbefale.

P1000439

20 kommentarer:

  1. '..brager gennem mit filter..' - hvor er det en god beskrivelse. Sådan har jeg det også med krimier og uhygge generelt på film og vil meget hellere læse bogen end se filmen. Tak for film-anbefaling :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak fruen i midten :-) Godt vi er flere med samme filter

      Slet
  2. Næh, der er da ingen grund til at udsætte sig selv for noget, man ved har ubehagelige eftervirkninger.
    Kvinden i buret er altså også specielt slem - jeg kunne næsten ikke engang klare at læse bogen, og selv om jeg normalt ikke har det som dig ved at se film, har jeg besluttet, at lige netop den film behøver jeg bestemt ikke at se :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg husker ikke handlinger i bøger, men jeg husker stemningerne, så nej tak til Kvinden i buret som film :-)

      Slet
  3. Og så var det jo Fasandræberne, I havde talt om ... ikke så slem som Kvinden osv, men slem nok. Jussi skal læses, ikke ses, tror jeg ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, Jussi og Jo Nesbø skal læses, her hos mig :-)

      Slet
  4. Tak for anbefalingen af en god film. Det lyder til at være lige en for mig. Den næste film, jeg skal se, er Stille Hjerte med Ghita Nørby i hovedrollen og med instruktion af Bille August. Den handle om aktiv dødshjælp.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Hanne, vi så forfilm til Stille Hjerte, den kunne vi også godt tænke os at se :-)

      Slet
  5. Jeg tænkte jo nok, at du ville synes om filmen! Man blev sulten af den:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, det kunne jeg, nu sluttede filmen ved 22 tiden, men jeg skal prøve den indiske restaurant i Aalborg ved Nordkraft :-) Jeg har aldrig smagt indisk mad.

      Slet
  6. Jeg er heller ikke god til den slags film. Her i huset så de kvinden i buret den anden aften. Jeg trak mig med min Ipad og så et gammelt afsnit af Stjernene på slottet, som var smuttet for mig :-)
    Din boganbefaling vil jeg tage til mig. Jeg har ikke læst i 100 år, men har et ønske om at komme igang igen. God dag til dig...

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, det er dejligt at der er andre muligheder, når fjernsynet viser noget ikke ønskeligt :-) Tak og god dag til dig også

      Slet
  7. Jeg elsker krimier, både i bøger og på film. Jeg kan nok (for) godt sætte et filter op, der holder. Lige nu har jeg ræset gennem lydbogsudgaven af Fasandræberne for at kunne se den i biografen med lidt baggrundsviden.
    Dine to anbefalinger kendte jeg slet ikke på forhånd, men efter at have læst om dem, har jeg fået stor lyst til at lære dem at kende. De er fluks kommet på listen. Det er dejligt at lære film og bøger at kende, som man slet ikke selv ville kunne komme på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, vi er heldigvis forskellige :-) Og jeg elsker at blive inspireret af andre til at prøve en bog eller en film, som jeg ikke ville ære kommet på selv :-)

      Slet
  8. Fint at du likte boken, Lene. Sånn sett syns jeg bloggland er fint. Man henter inspirasjon om så mye ulikt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Elisabeth, det var en dejlig bog, tak :-)

      Slet
  9. Nå ble jeg nysgjerrig på filmen du nevner. Takk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Elisabeth, se den, kan varmt anbefales :-)

      Slet
  10. Æv, Hundredefodsrejsen fås ikke som lydbog på biblioteket. Det ville ellers have været godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, den skal ses, ikke læses :-) Filmen er så smukt filmatiseret

      Slet