søndag, oktober 12, 2014

NÅR NOGEN KAN NOGET MED ORD

Egentlig sad jeg og surfede i blodland, jeg kiggede på Blogtoppen og klikkede på må og få på blogge, jeg aldrig havde hørt om. Jeg klikkede videre, og på en eller anden måde endte jeg ved en historie, som rørte mig dybt.

Baggrunden er, at en far ønsker at fortælle sin datter hendes historie, før andre fortæller hende den. Hun skulle egentlig have været en abort, men noget gik galt, så det blev hun aldrig. Hendes forældre var unge teenagere, og på det her tidspunkt, hvor historien skrives, er datteren fem år og faderen 23 år. Det er ikke ham selv, der skriver historien, selv om brevet er skrevet fra ham til datteren. Det er en journalist, som efter at have interviewet forældrene skriver brevet, og forældrene godkender det. Jeg synes, det er et mesterværk og at brevet formår at holde fast i det faktum, at datteren måske nok ikke var ønsket, men i den grad blev elsket, da først hun kom til verden. Jeg synes, at ordene der er valgt og hele opbygningen af brevet er gennemført. Tekstanalyse er ikke min kop te, men den dag datteren bliver gammel nok til at læse brevet eller få det læst op, så tror jeg på, at hun husker indledningen med at hun er det bedste, der er sket for forældrene. Samtidig lægger brevet heller ikke skjul på de svære ting, men det balancerer smukt mellem kærligheden til datteren og faderens trang til at fortrænge det hele.

Vil du læse brevet, kan du klikke her.

2 kommentarer:

  1. Uhh, jeg er bange for at det allerede er for sent at fortælle sådan en historie, også selvom barnet kun er 5 år. Historien skal fortælles allerede nu, i et sprog barnet forstår. Jeg kender alt for mange historier der bliver fortalt for sent. Man skal vokse op med sådan en viden. Det slår alt for hårdt, når sandheden bliver fortalt i skolealderem, før eller efter konfirmationen, eller til 18 års fødselsdagen. Hvis det var mit barn, ville jeg fortælle historien ved fødslen og gentage den jævnligt, så det er en helt naturlig ting.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pia, jeg kan sagtens følge dig. Jeg tror bare ikke forældrene har kunnet se det før nu, så jeg håber også, at de vil fortælle hende det snart, det skal nemlig ikke vente. Tak for din kommentar :-)

      Slet