fredag, september 06, 2013

HÆDERSGÆSTEN MANGLEDE

Efter et herligt besøg herhjemme smuttede jeg ud i bilen og kørte de 114 km ned til min fars plejehjem, hvor der skulle være høstfest. Min søster og jeg kom en halv time før, så vi lige kunne nå at hygge os sammen med vores far. Han var i vældig humør, han sang hele tiden, ikke ord men melodier og fik med sin sang en af de andre beboere til at byde en ansat op til dans. Vi skulle være nedenunder, så vi gik sammen med mange andre ned til de smukt pyntede borde. Vi var vel 100 mennesker. Der var tale af forstander, hvor vi bl.a blev introduceret til en lille ny gæst på plejehjemmet. En landmand var kommet og spurgt, om hjemmet kunne hjælpe ham, et lille lam var blevet skubbet væk fra sin mor af sin bror og skulle have flaske to gange om dagen. Forstanderen havde drøftet det med de øvrige ansatte, og de blev enige om, at et plejehjem måtte være det rette sted for en lille efternøler, der havde brug for pleje. Så lammet blev installeret i lysthuset, hvor beboerne hjalp med at give lammet mad. Om 2-3 uger skulle lammet være stor og stærk nok til at kunne komme hjem igen, men indtil da nød den tilværelsen med masser af mad, kærlighed og halm.

Da maden kom på bordet, rakte min fars kræfter ikke længere til at være vågen,han sover meget nu og er også begyndt at have problemer med at tygge mad, fordi hans hjerne ikke mere kan registrere, at det er mad, han får i munden, og dermed kan han ikke koordinere musklerne til at lave tyggebevægelser. Faktisk har min far tabt sig 6 kg. Der var ikke andet at gøre end at lægge min far i seng, hvilket plejepersonalet gjorde, og så sad min søster og jeg der til høstfest uden vores hædersgæst. Vi havde nu en hyggelig aften, fik snakket med personale og fik gode informationer om hjemmet og om vores far. Heldigvis nåede vores far at vågne lidt op og få noget af islagkagen, og vi nåede at sige godnat, men så sov han igen, og min søster og jeg kørte hver vores vej igen.

Nu skal der pakkes til weekendens besøg i København, der skal handles lidt ind til landmanden, så han kan klare sig herhjemme og jeg skal også nå en opfølgning på min cirkeltræning sammen med en instruktør. God weekend til dig

P1070059

P1070062

12 kommentarer:

  1. Hvor er det en god ide at lade beboerne passe det lille lam..

    Hav en rigtig god tur til byen Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, det var hyggeligt at kunne se ud til det lille lam :-)

      Slet
  2. Ja, hvor var det en fin ide med lammet på plejehjem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, det var kommet det rette sted for pleje og omsorg :-)

      Slet
  3. Det er godt, at han er et sted med så meget omsorg :)

    God fredag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle, jeg er så taknemlig for den omsorg og faglighed, der er på det hjem :-)

      Slet
  4. Det er godt, der findes gode plejehjem. Det med at passe dyr, er åbenbart noget, der bliver brugt en del, synes jeg at have læst flere steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, de har også en huskat, høns og flere af de ansatte tager deres hunde med på arbejde :-)

      Slet
  5. Det er hyggelig med dyr tilknyttet pleiehjem. På pleiehjemmet der svigermor bor er det hver sommer sauer med lam. Det er gangstier inntil saue-innhengningen der det er plassert sittebenker og bokser med gulrøtter etc.

    Jeg forstår at din far er nå i trygge hender, og blir godt ivaretatt ut i fra hans nåværende behov.

    SvarSlet
    Svar
    1. Elisabeth, dyr skaber en kontakt, som vi mennesker ikke altid kan klare og det lyder dejligt hos din svigermor. Min far er i trygge hænder, og det er vi rigtig taknemlige for :-)

      Slet
  6. Håper du har en hyggelig helg i Kbh sammen med dine :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elisabeth, det har jeg :-)

      Slet