søndag, september 09, 2007

SØNDAG MORGEN


Dagen i går er brugt, dagen i dag er ny. Livet går videre, uanset at man selv synes, man står stille.


Solen har skinnet i denne uge, varmet dejligt, og blæsten har rusket op i hår og hjernevindinger.


Det er søndag, begyndelsen eller slutningen på en uge. Ha en god dag.

melodi: Jens Nielsen 1988

Langsomt kravler mariehønen
hjælpeløs, sårbar og svag
op ad mit ærme på anorakken
på en for kold oktoberdag.

Uden mål går jeg langs med hegnet,
følger et stort fugletræk.
Pludselig ser jeg mariehønen,
smiler og knipser den så væk.

Selv er jeg som mariehønen
hjælpeløs, sårbar og sløj,
klynger mig fast midt i regnen med et
tag i Vorherres overtøj.

Og han ser mig på frakkeærmet,
knipser mig dog ikke væk,
bøjer sig ned, tar mig op i hånden,
skærmer mod efterårets træk.

Og hans sårmærkte, varme hænder
danner et hulrum af liv.
Senere tar han mig på sin finger,
siger:"Flyv videre og giv!".

Anette Broberg Knudsen 1987

18 kommentarer:

  1. Godmorgen Lene (---og alle I andre
    :-) )
    Sikke en smuk tekst, bare der dog var lyd på vores blogs, så jeg kunne høre melodien

    SvarSlet
  2. Tak, Lene.
    Sidder her og nyder dine billeder. Man burde selv have været ude på en frisk gåtur.
    Jeg vil dog lige lave lidt fornuftigt her ved kontorbordet først.
    Og hav selv en god søndag.

    SvarSlet
  3. Ja Anne, jeg synes også det er en smuk tekst, og melodien er også smuk. God morgen til dig også :-)

    fru green, det kunne også være jeg skulle lave lidt fornuftig ;-)

    SvarSlet
  4. Ja, det var da en vidunderlig tekst, Lene! Og en dejlig morgen. Her skinner solen også. Septembers himmel er i sandhed så blå, så blå. Det er et vejr lige for mig. Go´ søndag til dig og dine!

    SvarSlet
  5. God morgen og god september-søndag. Smuk tekst, ville også ønsker her var lyd med. Dine billeder er vidunderlige, og denne lille morgenhilsen, den viser helt tydeligt, at du allerede har lavet noget fornuftigt på denne specielle søndag morgen.
    En fortsat god dag.

    SvarSlet
  6. Og i lige måde Nina :-) Sådan en søndag må vi gerne få flere af.

    SvarSlet
  7. Godmorgen Lene - og så blev jeg i frygteligt godt humør. Tak for det :-)

    SvarSlet
  8. Johanne - lidt får man vel lavet ;-) ogs¨god dag til dig

    Liselotte - det er jeg glad for.

    SvarSlet
  9. Godmorgen... eller skulle jeg sige god formiddag. Hvor blev jeg bare glad og varm helt ind i maven, da jeg så "mariehøne sangen" melodien kom helt af sig selv, selvom jeg ikke har sunget den siden jeg stoppede som leder i FDF for omkring 10 år siden.

    SvarSlet
  10. kagekone, sangen kom også med det samme til mig forleden dag, da jeg var med til at arrangere en børnegudstjeneste. Jeg har også været FDF leder for 7 år siden. Også en god dag til dig.

    SvarSlet
  11. Lene, det var da helt perfekte billeder til at skildre det "forfald" som langsomt men sikkert nærmer sig - og den skønhed som ér i det også!

    SvarSlet
  12. Dejligt indlæg og fantastisk tekst! Fortsat god søndag til dig :-)

    SvarSlet
  13. tak i lige måde fru koch

    SvarSlet
  14. Hej
    Jeg har skrevet melodien til "langsomt kravler mariehønen". Det var sjovt at læse, at I stadig kan huske den så mange år efter. Måske skulle jeg lave en lille indspilning af den? vh. Jens Nielsen.

    SvarSlet
  15. Hej Jens og velkommen her. Det er en smuk melodi du har skrevet, så den glemmer vi ikke sådan lige :-) Det ville være skønt med en indspilning.

    SvarSlet
  16. Hej Lene
    Så blev jeg færdig med at indspille. Du - og andre interesserede kan høre resultatet på min hjemmeside
    www.nielsens-musikfabrik.dk

    venlig hilsen

    Jens Nielsen

    SvarSlet