onsdag, oktober 28, 2009

ANNE OG ARSENIKTÅRNET

Bogen er læst. Brød jeg så om den?

Det gjorde jeg faktisk ikke, hvorfor så ikke?

Det tænker jeg stadig over. Den var usammenhængende, nogle steder fungerede teksterne dog som i de foregående tre bøger, ordene flød og inviterede mig ind i historien.

Men ofte fik jeg lyst til at zappe, jeg gik i stå, måtte tage mig sammen til at læse videre, den situation var jeg aldrig i Anne B.Ragdes forrige bøger.

Faktisk kunne jeg ikke lide Amalie Thalie, kun da hun var forelsket som ung var historien lys, senere blev den for grov og mørk for mig.

Historien bliver fortalt fra forskellige familiemedlemmers synspunkt. Sådanne bøger har jeg før læst, hvor jeg syntes, det fungerede godt, det synes jeg ikke her.

Har du læst bogen, og hvad syntes du?

13 kommentarer:

  1. Jeg har ikke læst bogen. Men jeg har lyst til at spørge, om du altid læser bøger færdig, hvis du ikke bryder dig om dem?

    SvarSlet
  2. Charlotte, ikke altid, men her gjorde jeg, og slutningen blev også bedre. Jeg tænker stadig over hvorfor jeg ikke brød mig om den :-)

    SvarSlet
  3. Hej Lene.
    Jeg læste serien om den anderledes familie efter at læst om bøgerne her på din blog. De første to forsvandt bare, men den tredie var ikke let. Jeg synes forfatteren kørte rundt i lette løsninger på en slutning. Jeg læste den også til ende men følte mig svigtet af forfatteren. Det at der ikke var en Happy end er ok, men mærkelig slutning. Måske er det bare mig ;o)
    I dag kom jeg til at læse "Det sidste barn" af J? Hart. 5 timer senere var bogen forbi og jeg havde været i godt selskab hele vejen.

    SvarSlet
  4. Hej Lene.
    Jeg læste din kommentar til Arseniktårnet.
    Og kan kun sige, at jeg havde det på samme måde.
    Jeg læste Berlinerpoplerne, Eremitkrebsene og Ligge i grønne enge, og kunne næsten ikke lægge bøgerne fra mig.
    Så fantastisk beskriver hun både menneskene, omgivelserne og naturen.
    Så jeg havde meget store forventninger til Arseniktårnet.
    Og blev så skuffet.
    Synes også den er usammenhængende og meget springende i tid og personer.
    Gik mange gange tilbage i bogen, fordi jeg syntes der manglede noget.
    Som jeg måske ikke havde fattet.
    Kh. Britta

    SvarSlet
  5. Godt at laese, at du er paa benene igen.
    Jeg har ikke laest bogerne, men jeg er blevet nysgerrig, saa nu vil jeg prove at faa fat paa dem. De 3 forste lyder spaendende.
    God dag:-)

    SvarSlet
  6. Jeg har ikke læst bøgerne. Men jeg kender godt det, at sider springes over. Ofte når jeg har det sådan læser jeg kun det sidste kapitel, bare for at så en eventuelt pointe.

    Knus fra engen ;-)

    SvarSlet
  7. Jeg har faktisk lige lånt bogen, men er ikke kommet i gang endnu. Det var min mening den skulle have været påbegyndt i flyet på vej på ferie, men jeg fandt ud af, at man må strikke når man flyver med SAS, så den lå bare i håndbagagen:-) Nu ved jeg ikke rigtigt om jeg gider læse den, efter din beskrivelse.

    SvarSlet
  8. Det var sjovt at læse, Lene, for jeg er netop gået i stå i denne bog, uden at jeg præcis kan sige hvorfor. Hvis en bog ikke fænger mig, læser jeg den ikke færdig.

    SvarSlet
  9. Jeg har desværre ikke læst den serie, men jeg kan forstå at den måske ikke er helt så gennemarbejdet i 4. bind som de 3 første. Det er jo tit tilfældet, synes jeg, men jeg håber du finder noget, du kan glæde dig over. Man kan jo sige, at fra nu af kan det kun gå fremad

    SvarSlet
  10. Jeg kan ikke huske annet enn at jeg likte den godt, - men noe stort inntrykk har den nok ikke gjort. Og så må jeg få minne dere dansker om at Anne B også hadde mange bøker bak seg FØR hun skrev serien om familien Neshovd. Jeg slukte noen av hennes tidligere bøker med stort velbehag.

    SvarSlet
  11. Anette, og det viser jo bare at vi læser og opfatter forskelligt :-) jeg må søge lidt på din bog :-)

    Britta, velkommen her. Så er jeg ikke den eneste, der følte sådan :-)

    Ravheks, jeg nyder også at være på benene :-) Og lad mig lige pointere at de tre første hører sammen. Denne bog er skrevet før de øvrige og har ikke noget med trilogien at gøre :-)

    Jeannette, jeg har en bog, jeg fik af min mor, og som jeg gik i stå i, jeg har fået så mange anbefalinger af bogen, så en skønne dag prøver jeg igen :-)

    Charlotte, måske er den lige dig, man ved jo aldrig, i forrige indlæg var der flere, der anbefalede den.

    Madame, og det skal man også gøre. Her tænkte jeg at jeg måtte vide noget mere, men det ændrede ikke på sagen :-)

    Karin, godt sagt og jeg må lige sige, at de første 3 er en trilogi, denne har ikke noget med dem at gøre :-)

    Hege, og de bøger må jeg have fundet titlen på, hvis de er oversat til dansk :-)

    SvarSlet
  12. Jeg læste også bogen færdig, selvom jeg har det præcis som dig, Lene.

    Jeg var vild med Berlinerpoppel-trilogien, men denne her var slet ikke på højde med dem. Jeg er fælt skuffet.

    Egentlig er det underligt, for jeg har hørt, at man i Norge synes bedre om Arseniktårnet.

    SvarSlet
  13. Helle, og det viser så bare, at vi er meget forskellige :-) men jeg er glad for at jeg ikke er alene om min mening :-)

    SvarSlet