fredag, oktober 23, 2009

ET HJØRNE

Lær dig selv at kende, er et af rådene, når man skal ændre på vaner/livsstil.

Jeg ved, at når jeg har meget om ørerne, og hjernen føler sig truet med nedsmeltning, eller når jeg er trist eller ked af det eller når jeg har haft travlt, så ønsker jeg at trøste /belønne mig selv.


Trøsten/belønningen er ofte spiseligt, noget sødt, lækkert og fyldt med gode kalorier. Det bliver ofte slik, chokolade og kager, ja jeg skrev ikke eller mellem valgmulighederne, for ofte bliver det en samlet trøstepakke ;-)

I de perioder går jeg også på biblioteket og låner gamle kendinge, bøger som jeg ved underholder, stryger mig på kinden, lader mig blive i et univers, hvor alt bliver godt til sidst. Min mor introducerede mig til ”Konkyliesamlerne”, og hvor min mor herefter droppede forfatterens andre bøger, syntes der var for meget feel good/happy ending over bøgerne, ja så faldt hendes datter pladask for Rosamunde Pilchers univers. De bøger nurser mig, lader mig dagdrømme lidt, kort sagt giver mig mulighed for at synke ned i en stille og rolig verden.


Vores hus herhjemme er håndværkernes domæne, alle møbler er pakket ind, stablet og rykket ud til siderne. I dag fandt jeg dog et rum, hvor der ikke skulle arbejdes, fandt to gode kontorstole, et lille bord og så kunne landmanden og jeg drikke te og spise madder. Jeg har brug for et lille hjørne, hvor jeg kan lade op, falde lidt i staver og genlæse Vejen Hjem.

Jeg fryder mig over rummenes forvandling, selv midt i rodet og de ufærdige vægge kan jeg se, hvor godt det hele bliver. Og de vinduer er bare så smukke, uh hvor er jeg glad for, at vi tog os sammen og besluttede os for at gå i gang.

Mon du også har brug for trøste/belønningshandlinger?

17 kommentarer:

  1. Åh Rosamunde Pilcher, hende elsker jeg. Og nu hvor du er så vild med hende, vil du altså også kunne lide Holly Kennedy, Charlotte Link og Sharon Owens.

    God læselyst - jeg tror jeg vil gøre det samme.

    SvarSlet
  2. Jeg synes det er meget fornuftigt at ty til trøst/omsorg for sig selv. Bøger film, guf,blomster, musik - eller hvad man nu har brug for.

    SvarSlet
  3. Jeg kan sagtens følge dig i at spise, når jeg skal trøstes. Men Rosamunde Pilcher kan jeg aldrig forfalde til - jeg læser ikke feel-good bøger, det har jeg slet ikke temperatment til... jeg har aldrig gjort det og kommer jo nok aldrig til det så ;) Giv mig en god krimi, så er jeg trøstet ;)

    SvarSlet
  4. Lise, tak for forslagene,nu må jeg snart på biblioteket igen :-)

    Miri, og bøgerne feder da i hvert fald ikke :-)

    Helle, det anede mig, men en god krimi kan vi også hurtigt blive enige om :-)

    SvarSlet
  5. Forkælelse? Jo - men jeg prøver også af og til at søge ned under, det jeg gerne vil trøste mig selv med, for at mærke, hvad jeg virkelig længes efter! Det kan være en interessant oplevelse.
    Men eller: jeg køber Alt for Damerne, går på nettet, besøger min gode veninde:-)

    SvarSlet
  6. Jeg maa tilstaa, at jeg ogsaa er vild med Rosamunde Pilchers. At laese hende, er som at putte sig under en varm dyne. Det samme med Matador.
    Men ellers er jeg ogsaa vild med krimier.
    Byggerod er traels. Et godt vestjydsk udtryk...

    SvarSlet
  7. Charlotte, jeg er også blevet bedre til at mærke efter hvorfor jeg får trangen til trøst/belønning, også selvom jeg alligevel beslutter mig til belønningen :-)

    Ravheks, sådan en varm dyne er dejlig af og til :-) Og træls findes også i Vendsyssel :-)

    SvarSlet
  8. Uh ja, så absolut!! Har også været god til det med guf... VILDT og IHÆRDIGT. Jeg prøver at gå over til at knække nødder oa. i stedet. Selvom der ikke skal meget til før jeg falder i igen. Og så kan jeg finde på at købe noget til mig selv, en film eller lign. Og lytter til lækker musik. Om lidt nurser jeg mig RIGTIG meget med 1½ uges MIG-tid: koncert, cirkus, og kirsebæret på toppen af fløden: London og venindebesøg i ét. I DO need it. ;-)

    SvarSlet
  9. Frkbibo, nyd det :-) hvor er det dejligt med sådan en tid med masser af nydelse :-)

    SvarSlet
  10. Åh jo - spisning af alt det der ikke er godt, føles til tider alt for godt :)
    Vejen hjem har en plads i min reol, og selvom jeg egentlig hellere læser en god krimi, kan jeg til tider godt forfalde til lige den slags som Rosamunde Pilcher gør rigtig godt :)

    SvarSlet
  11. Ja det finnes alltid en grunn for å trøste og belønne seg selv, Har heldigvis klart å forandre litt på hva jeg bruker som belønning. I kveld, etter jobb i natt og tre timer jobb på dagen, samt handling, trening, middagslaging og rydding ute og i kjellleren, så koser jeg meg med blogg, frukt og litt vaniljekesam. Herlig. Pluss noen få peanøtter da.
    Nydelige bilder fra Norgesturen dere hadde i sommer.
    Ha ei riktig god helg :)

    SvarSlet
  12. Rosamunde Pilchers ..hendes bøger er både læst og elsket. I dem er der ikke så meget at forholde sig til, de er bare ren beroligelse.
    Det er måske dem, jeg selv trænger til at læse lige nu..hvor intet andet rigtigt vil trænge ind :-)
    Tak til Lise for de andre anbefalinger.
    Guf kender jeg også til, eller også begynder jeg at skrive mig ud af det dårlige humør (hvis jeg vel at mærke sørger for at gøre det i tide)Ellers virker det ikke. På den måde finder jeg også frem til årsagen, selvom man ikke altid kan gøre noget ved den.

    SvarSlet
  13. Åhh, hvor er jeg enig. Også i Ravheksens 'som at putte sig i en dyne' - hvor var det godt skrevet :-)

    Rosamunde Pilcher. Suk, hvor er alle hendes bøger og novellesamlinger bare 'Feel good'.

    'Vejen hjem' er læst to gange og hørt to gange på bånd i bilen. Jeg VAR Judith...
    Jeg behøver vel ikke at spørge, om du har læst 'Vintersolhverv'?

    Af vægtmæssige årsager er spiselige former for trøst bandlyst, men jeg kender alt for godt problemet.
    Jeg er gået over til at købe lækkert garn eller stof i stedet for.
    Jeg vil ikke fortælle, hvor meget jeg har købt i år. :-)

    SvarSlet
  14. Pernille, det er nemlig ikke altid det, der smager godt er godt for os,men en bog kan altid bruges :-)

    Astrid, hold da op, sikke en dag du har haft, jeg kan godt forstå, at du nyder en stille stunde med lidt lækkert. Også en god weekend til dig :-)

    Johanne, hvor er det dejligt at dine skriverier hjælper med at ændre fokus, og jeg skal helt sikkert prøve Lises anbefalinger :-)

    Ellen, Vintersolhverv er også på min hitliste :-) Og Ravheks rammer plet med sin beskrivelse :-) jeg skal vist strikke mere, hvis jeg skal slå mig på den form for belønning :-)

    SvarSlet
  15. Glittede magasiner, historiske romaner, lys og blomster, chokolade, stof , farver, garn, perler og knapper kan trøste og belønne mig hvis verden er grum og uretfærdig ved lille mig.
    Kys, kram og kærlighed kan nu også hjælpe gevaldigt

    SvarSlet
  16. Og jeg kender slet ikke forfatteren, men nu ved jeg hvad jeg skal bestille på biblioteket....

    SvarSlet
  17. Hanne, det lyder alt sammen rigtig rart :-)

    Marianne, jeg er spændt på hvad du synes om bøgerne :-)

    SvarSlet