torsdag, oktober 15, 2009

NOGET SÆRLIGT

I aftes fløj tankerne rundt om mange emner, og noget af det, jeg tænkte på, var det at være noget særligt. Kan vi alle være noget særligt? Som jeg ser den kristne tro, så får jeg at vide at jeg er elsket, som den jeg er, ikke som den jeg gerne vil være, at hvert menneske er, som Lars Lilholt skriver i en sang, ”en tråd i livets vævede tæppe” og selvom ”vi lever lidt i trods” er vi en ”del af jorden og jorden en del af os”


Lars Lilholt er også forfatteren til min blogs titel, og de ord rummer mine værdier, at underet ER, at vi er til, at vi lever, at hvert menneske sætter spor, at vi betyder noget på en eller anden måde. Vi kan måske ikke altid se det, vi føler os måske ikke som noget særligt, men ”alt der sker, det sætter spor, der er kølvand fra en båd”


I skoven lægger man først mærke til de kæmpe træer og solens lys, der vælder frem mellem træernes krone, men i skovbunden står der stadig her midt i oktober små lilla blomster, som man slet ikke ser i første omgang. Men får man først får øje på en, så ser man flere, og man ser også de forskellige grønne planter, ved første øjekast ens, men så alligevel ikke.

Vi er hver især noget særligt efter min mening. Ikke særlig på den måde, at så skal vi alle stille op til x-faktor, men særlige på den måde, at vi hver især rummer noget unikt og samtidig noget universelt, som vi kan bidrage med. Og det forpligter, vi må hver især bidrage til, at denne verden kan fungere, vi kan ikke bare køre på frihjul, det betyder noget, om jeg smider affald på jorden, om jeg vælger at kigge til den anden side, når nogen kommer i klemme, om jeg vælger at smide sten, om jeg vælger ikke at forvalte mine talenter ordentligt, så de er at sammenligne med manden, der gravede sine talenter ned i jorden.


Lidt småfilosofisk må man vel godt være sådan en skøn oktobermorgen

20 kommentarer:

  1. Det var da dejligt filosofiske ord, der stemningsmæssigt passer så fint til denne smukke oktobermorgen, synes jeg.

    Det er svært at skrive andet til dig, end at jeg er helt enig med dig.

    Kan du have en rigtig dejlig dag, kære du.

    PS.: Linket du efterlyste: http://lisarisager.dk/2008/11/jeg-har-ikke-haft-en-poncho-siden-engang-i-70erne/

    SvarSlet
  2. Tusind tak Jeannette, jeg må fluks kigge :-)

    SvarSlet
  3. Jeg er fuldstændig enig med dig i dine filosofiske ord, vi er alle unikke.
    Jeg havde på et tidspunkt en kollega der på en stille nattevagt dybsindigt sagde, at vi altid skal huske på, at vi mennesker kun er en lille brik i et meget stort spil, vi tror alting slutter med os, men der har været mange mennesker før os og der vil komme mange efter os.
    Hav en rigtig god dag.

    SvarSlet
  4. Lene, du kloge, kloge kvinde - jeg kan ikke være mere enig med dig. Sådan ser jeg også mennesket, naturen - ja livet. Alt er unik og særligt og derfor bliver jeg også så ked af det når jeg møder mennesker der ikke mener at de er noget eller dur til noget.... Alle kan noget, på en eller anden måde.... I vores familie har vi et mantra der nogenlunde lyder:
    tro på dig selv og intet er umuligt!

    SvarSlet
  5. Smukke og fine ord, Lene. Jeg er helt enig med dig. Hvert eneste menneske er unikt og særligt :-)

    Rigtig god dag, din kloge kone :-)

    SvarSlet
  6. Det er så smukt skrevet at det rammer lige i hjertet..
    Sikke du kan på en smuk morgen, med sol over eftreårs landskabet..

    SvarSlet
  7. Anette, og netop dette at vi er i en sammenhæng gør livet stort, synes jeg :-)

    Marianne, et godt mantra :-) og lignelsen om de skjulte talenter rummer for mig netop dit budskab, at vi kan alle bibringe livet hvad end vi er blevet begavet med :-)

    Tak i lige måde Liselotte, og kunsten bliver så at bringe det med i hverdagens møde med andre mennesker ;-) det er for mig en livslang øvelse :-)

    Tak Mette, solen skinner herligt og gør godt :-)

    SvarSlet
  8. Du har ret i dine kloge ord :)

    Lene jeg har heller ingen ipod, men en Zen - du kan også bare downloade bogen på pc'en og så høre den derfra :)

    SvarSlet
  9. Jeg tilslutter mig i stilhed alle de kloge koner oven over og deres kommentarer ;-)

    Flot og smukt beskrevet Lene :-)

    God dag herfra...

    SvarSlet
  10. Det var en fin post å komme hjem til etter en meget lang arbeidsdag.

    SvarSlet
  11. Ja Lene - det er præcis det, som er så forunderligt og stort, at det enkelte menneske er set og elsket, som vi - og samtidigt gælder det også for alle de andre! Vi er vant til at tænke, at vi skal vente på, det bliver vores tur og indordne os efter hinanden. Men sådan er det ikke i forholdet til Gud. Der er man altid fuldt og helt i centrum. SAMTIDIG er vi forbundet dybt og ubrydeligt med hinanden som menneskehed. Det er for stort for mit lille hoved. Men jeg tror det - og erfarer det!

    SvarSlet
  12. Jeg kan ikke sige noget, der ikke allerede er sagt, Lene.
    Et dejligt indlæg at læse. Hver især har vi værdi - og ansvar for hinanden.

    SvarSlet
  13. Jeg er helt enig med dig - hvor er det et fantastisk indlæg. Hvert eneste menneske er unikt :) Rigtig god aften.

    SvarSlet
  14. Tak for filosofisk eftertænksomhed.
    Du er unik og særlig god til at sætte ord på tilværelsens glæder og udfordringer. Tak for det.

    SvarSlet
  15. Meget meget smukt.

    Samtidig en fin komposition af ord og billeder. Det er ogsaa unikt :-)

    SvarSlet
  16. Tak Helle, jeg må prøve om ikke jeg kan finde ud af det, det kan da ikke passe, at jeg ikke kan lytte til lydbøger ;-)

    Tak Ole og håber I også havde en god dag :-)

    Tak Hege :-) nu håber jeg at hvilen er kommet over dig :-)

    Charlotte, jeg føler også den kærlighed, men glemmer af og til at skønne på den :-)

    Betty, og det ansvar for hinanden er der mange, som mener at vores samfund er ved at miste.Jeg håber det ikke.

    Tak i lige måde Anette :-)

    Tak for dine ord Hanne :-)

    Ravheksen, tak, jeg er glad for at du synes om billederne til ordene :-)

    SvarSlet
  17. Kan godt være at du synes det er småfilosofisk, men det er store tanker og store ord, som rører og rykker. TAK, jeg trængte til påmindelsen, for selvom overfladen er fin og glat, kan lagene lige under godt være sårede og sprækkede ;)

    SvarSlet
  18. Kagekone, selv tak,og sådan en glat overflade med sprækker underneden kan jeg godt genkende :-)

    SvarSlet
  19. Det er skønt, når der også kommer småfilosofiske tanker på bloggen!
    Du rammer ind i noget centralt med forpligtelsen, vi alle har. Den er let at glemme. Mange ikke-troende revser jo de troende for "bare at lægge alting i Guds hånd". Det er jo lige netop det, man ikke gør, fordi forpligtelsen til at tage vare på verden og hinanden også er der. Vi er trods alt stadig selv forvaltere af vores liv.
    God weekend til dig, når den kommer.

    SvarSlet
  20. Conny tak i lige måde og tak for dine ord. De føjer sig sammen med ordene i indlægget og de øvrige kommentarer og uddyber og tilføjer, så man ville miste noget, hvis man kun læste mit indlæg og ikke fik kommentarerne med :-)

    SvarSlet