onsdag, oktober 21, 2009

UHELDIGT ORDVALG

Vi kender vist alle til, hvordan man får sagt noget, som kan misforstås, og man opdager det først, når det er blevet sagt.

Hos os har vi et observationsskema for de tre første dage, patienten er indlagt; her noteres blodtryk, puls, temperatur og en neurologisk vurdering. Den neurologiske vurdering hedder helt korrekt Scandinavian Stroke Scale, her får patienten en score= en sum, som siger noget om graden, han er ramt på; jo højere jo bedre er patienten. Derfor lyder det ofte, hvad scorer patienten?

Vi har dog snakket om, at vi skal til at bruge en anden formulering, for gad vide hvad patienten tænkte, da en kollega i aftenvagten sagde, gå lige ned på stuen, så kommer jeg og scorer dig ;-)

11 kommentarer:

  1. Ha ha ha ... ja, sådan er der så meget :-) Og meget apropos så fortalte en sygehjælper på afdelingen forleden, at da hun som vanligt går sin "værdi-runde", hvor hun måler BT, TP, P og SAT hos pt'erne, der kommer hun ind til en pt, og fortæller ham, at hun lige tager hans værdier ... "Hva'??", siger manden, "Jeg har altså ikke nogen penge, men her er mit ur" (og som sygehjælperen sagde, så var han også nær ved at hive sin guldtand ud!). Dét havde jeg slet ikke tænkt på, før vi kom til at tale om episoden.... Og nu nævner hun aldrig mere værdier, når hun fortæller, at hun vil måle pt'ens værdier ;-))

    SvarSlet
  2. Haha :)

    Ja man skal passe på :)

    SvarSlet
  3. På den anden side, det giver jo et billigt grin, og de er vel også værd at samle på.

    SvarSlet
  4. Og hvem ved, måske er det lige netop iden situation, at det er godt at blive "scoret"?

    SvarSlet
  5. Der er ikke noget saa sjovt som fagsnak, naar det tages bogstaveligt.
    Den var virkelig god Lene. Tak for et godt grin:-)

    SvarSlet
  6. Ditte, ha ha, den havde jeg ikke hørt før :-)

    Pernille, det skal man nemlig :-)

    Sifka, de er værd at samle på :-)

    Jannie, hvem ved :-)

    SvarSlet
  7. God morgen Ravheks, du er tidligt oppe :-) Det er godt at starte dagen med et smil :-)

    SvarSlet
  8. Sidder stille og griner, for hvor bruger man mange mærkelige ord, der hverken giver mening eller nemt kan misforståes...Jeg arbejder i en dialyse afdeling, når patienten er færdig med dagens dialyse bliver han også "lukket" - jeg lukker dig om lidt...Eller når vi gennemgår maskinen for at se hvordan dagens behandling er gået, siger vi "du er blevet trukket for eks 64 idag",- 64 hvad euro, pund dollars eller hvad - nej det er mængden af væske. De garvede patienter er jo helt med på udtrykkene, men for en nyopstartet patient, hvor alt er overvældende og forvirrende, må det være det rene volapyk...
    Nå hav en dejlig dag - vi må se hvor mange du får scoret...:-))

    SvarSlet
  9. Jeg kan huske at man en overgang havde "hospitals-klovner", fordi det var sundt med humor for patienterne. Det klarer I fint selv:-)

    SvarSlet
  10. Helle, det er synd for ham :-)

    Tak Camilla, velkommen her, og jeg sidder her med et smil på læben, sjovt at læse om hver vores afdelings talemåder :-) jeg fik scoret en, mon ikke du fik lukket nogen ned ;-)

    Charlotte, klovnene findes skam stadig men på børneafdelingerne :-) Engang var jeg bange for at være spøgefuld på en afdeling, folk var jo syge, men så arbejdede jeg sammen med en ung mandlig sygeplejerske og så hvordan patienterne livede op, når han kom med sine sjove bemærkninger. Så nu prøver jeg at være at give plads til alvor og humor på hver sin tid :-)

    SvarSlet