lørdag, oktober 24, 2009

TAPET

I dag river jeg tapet ned, og sjovt er det, når der dukker gamle tapetstumper op, stumper som fortæller lidt om den tidligere ejeres smag.


Jeg kan godt lide det arbejde, der er en vis tilfredsstillelse i at få store stumper revet af, og især når de efterlader en bar mur lige klar til ny tapet. Så nemt går det nu ikke, så vi skal have lånt en dampmaskine af maleren for at få de sidste rester ned.

Mens jeg river ned, kommer jeg i tanke om en af mine ungdomsbøger, en ungdomskrimi med en kvindelig hovedperson, mon det var Nancy Drew? Handlingen foregår i et gammelt hus, hvor de har fået job med at rive tapet ned, men det skal gøres nænsomt, for en af dem skal gengive tapetmønsteret på papir til evt. inspiration til nye tapetmønstre. Derudover husker jeg ikke meget, men det er sjovt, som det at stå med en praktisk opgave udløser neuronforbindelser i hjernen, og dermed bringer minder frem om noget, der blev læst i teenageårene.

8 kommentarer:

  1. Pas nu på Lene, første gang min ældste datte skulle rive tapet ned i køkkenet der hvor de bo, fulgte det meste af pusser med, så de måtte have mure.
    Kan du have en god weekend.

    SvarSlet
  2. Det er sjovt, jeg er ogsaa vild med at pille tapet ned og kender rigtig godt glaeden, naar man faar fat i en lang bane.
    Da min son var helt lille, kunne han, naar han laa i sin seng, naa lidt lost tapet, som han saa laa og pillede i. Dette udloste en erindring i faren. Han kunne pludselig huske, at han gjorde det samme, da han var helt lille. Begge senge blev flyttet ud fra vaeggene. Saadan er livet saa uretfaerdigt.
    Fortsat god arbejdslyst Lene.

    SvarSlet
  3. Vi (ungernes far og jeg) overtog for mange år siden et hus efter en 81-årig gammel dame.
    I løbet af den periode vi satte i stand og pillede gammelt tapet ned, kom jeg til at hade netop det job.
    Dels var der visse steder op til 6 forskellige tapeter, med mere eller mindre skrækindjagende mønstre - det var faktisk meget sjovt. Og dels havde de tidligere ejere brugt en type lim, der noget nær umuliggjorde nedtagningen af tapeterne - også selvom vi lånte dampmaskine og dampede på livet løs.

    Forhåbentlig løsnes jeres tapet uden de store problemer :)

    SvarSlet
  4. Ja, det er sjovt, Lene, som dit arbejde med tapetet får dig til at huske bogen. Jeg synes tit, det er en stump melodi eller en duft, der sender mig en tur i tidsmaskinen.

    SvarSlet
  5. Conny, væggen skal rettes op, så her må løs puds gerne falde af :-)

    Ravheks, der er da heller ikke noget mere sjovt end at få fat i den løse ende og så hive til :-)

    Pernille, det har været hårdt arbejde, vi fik det meste af uden damp, og så håber vi resten forsvinder med damp :-)

    Madame, det er sjovt som forskellige indtryk får minder til at dukke op :-)

    SvarSlet
  6. Da vi fik lavet vores koekken om fandt vi det fedeste 50/60er tapet jeg nogensinde har set. Jeg oensker mig saadan noget tapet i mit koekken igen, men det bliver vidst ikke printet laengere. :)

    SvarSlet
  7. Tina, måske om nogle årtier bliver det moderne igen :-)

    SvarSlet
  8. I huse fra 70'erne er der ofte gamle aviser bag den bagerste lag tapet, i hvertfald i huse i vestjylland. Det sinker arbejdet en del, når man skal gå og læse alle historierne, men det er sjovt.

    SvarSlet