fredag, oktober 09, 2009

NÅR JEG SER DIN HIMMEL


På gårsdagens gå/løbetur var der rig mulighed for at studere himlen. En himmel, som er klar blå, er lidt kedelig, hvorimod en himmel med skyer i alle nuancer giver spil til fantasien.


Når jeg går her, er der ikke noget, der abstraherer mig, jeg kan gå helt i mine tanker, det er sjældent, at der er andre på vejen. Tankerne får lov til at flyde, de kommer og går, og jeg kommer vidt omkring i tankeverdenen.


Datteren havde også været ude at løbe i går. Hendes område er helt anderledes, først er det ned af den stille gade, hvor hun bor, så skal hun over Nørrebrogade, her er der altid mennesker, alle farver og tøjarter er repræsenteret, her er cyklister, her er ivrigt talende mennesker på forskellige sprog, Selve løbeturen foregår på Assistens kirkegården, her er der ro, men også andre mennesker, der løber, går eller måske sidder og læser eller taler sammen. Et sted, hvor der er mennesker, der mindes og sørger, men også et sted, som lever med de mennesker, der bruger kirkegården som et grønt åndehul i storbyen.


Landmanden og jeg gik en tur der sidste gang vi besøgte datteren, og det er ikke sidste gang, vi går en tur der.


Overskriften er fra det Gamle Testamente, jeg mødte den som en børnesang, som mine børn lærte som små dels i lørdagsskolen, dels hos deres kusiner og fætre, som kom i frikirker.

Den sang har været min morgen sang i dag.
Når jeg ser din himmel, dine fingres værk, månen og stjernerne som du har skabt
Hvad er da et menneske, at du ihukommer ham?


Hvordan mon det ser ud, der hvor du går/løber?

7 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt at læse, Lene! Jeg bor jo på landet og ser marker med får, heste og køer, plantage, små veje og gravhøje fra broncealderen. Jeg elsker det syn :-)
    God fredag til dig!

    SvarSlet
  2. Dejlig læsning Lene..
    Min himmel ligner din, i går var det himmelen der stjal opmærksomheden på gåture..
    I jylland er der højt til loftet..
    siger jeg altid når jeg kommer derover, det er en anden fornemmelse med himmelen en andre steder i Danmark.

    SvarSlet
  3. Lærte også den sangen da jeg gikk på søndagsskole.
    Godt å kunne gå en tur i fred og ro. Jeg liker det best.
    Så mye flott å se på i naturen.
    Håper du får en god dag :)

    SvarSlet
  4. Ha- jeg kender godt den salme- den sang de meget på vores børns efterskole Bjerget i Thy, så jeg kan lige høre melodien, men husker slutningen anderledes. Vi sang den også meget i FDF, hvor jeg var med fra jeg blev født, fordi min far var leder dels af drengene dels af brassbandorkesteret. I dag spiller han stadig i sit eget orkester- nemlig FDF Aalborg Seniorblæsere og han er lige blevet 80 år. Det er da meget godt klaret at have luft til at spille trombone i den alder- især når man har lidt asbestose. Han elsker det og er med garanti pga musikken ikke spor senil. Tror det er sundt at trække vejret ordentligt og skulle læse noder.
    Mht mine lyssætninger til Helle for Jazz- så kan du selv se dem til kulturnatten i Aalborg. Vi er 8 kor fra MOFI oplysningsforbundet, der skal synge i 3 koncertsale på Utzoncentret på havnen. Da flere
    ( mænd) synger i flere kor har det været et KÆMPE puslespil at få til at gå op for arrangøren, men min mand tager med og fotograferer.
    Kunne være sjovt at mødes på den måde. Jeg synger alt i Helle for jazz og står nr 4 fra venstre, hvis du kommer derned.
    Vi har en del scenisk kor så det er meget specielt.
    Dejlige fotos fra din travetur og fra Assistenskirkegård. Er den fine statue også derfra.

    Mht til skyer bliver jeg lige lidt filosofisk. En fysisk lov- tror jeg det er- siger, at alting kun eksisterer hvis det har en modsætning. Derfor er himlen smukkest når der er skyer på- ja det er livet vel også- de får os til at se de lykkelige stunder, fordi vi har nogle der er ulykkelige. Nå det var vist for filosofisk på morgenkvisten.

    SvarSlet
  5. Tak i lige måde madame, jeg har jo kørt oppe i nordvestsjælland på motorcykel, det er et skønt område :-)

    Mette, himlen med væld af stjerner er ganske enkelt betagende og himlen er høj her, jeg nyder dog også at komme til andre område med bakker og dale :-)

    Tak i lige måde Astrid, og jeg er sikker på at dit område er skøn at skue, når man går en tur :-)

    Karine, jeg elsker filosofiske betragtninger, også fra morgenstunden :-) Hvor er det bare dejligt at din far stadig er aktiv. Min far har desværre ikke nogen der kan holde ham i gang nu hvor min mor er død, og han har jo en let Alzheimers, så han husker ikke selv at komme af sted.
    Hvor ville jeg gerne til Aalborg i aften, men jeg skal arbejde i morgen tidlig, så der er dømt tidlig sengetid :-)

    SvarSlet
  6. Vakkert innlegg som får meg til å fundere over både himmelen og menneske.

    SvarSlet
  7. Ja, så var det din tur til at sætte en overskrift, som jeg kan synge videre på:-) Jeg går og løber mest på stranden - enten nord for eller syd for byen. Min datter løber, som din i Kbh - på Kastellet, der er nu også smukt!

    SvarSlet