fredag, december 12, 2014

DER RODES OG REGERES

Ting som vi lever med i hverdagen, skal ordnes, når der skal bo tre mennesker mere i hele uge 52 (yeah jeg har dem hjemme en hel uge). Og juleaften og nat bliver der yderlig tre mennesker i huset, så toilet, tørretumbler, fjernsyn og lys skal fungere. Landmanden er i fuld sving med kloakforhold udenfor, det var ikke lige det, han havde regnet med at bruge sin fredag-lørdag på, men rørene er møre og totalt stoppede, så der er ikke noget at gøre. Jeg har sat fagfolk på at give mig en pris på ny tørretumbler. Der skal købes ny lampe til fjernsynsstuen i weekenden, hvis jeg kan få den kære landmand med. Fjernsynsapparater fungerer nu, internetforbindelsen er ikke den hurtigste, men den er ok. Mobilforbindelsen kan vi ikke gøre noget ved, så mobiler må lægges i vinduer, for at smsbeskeder kan gå igennem. Og man ser jævnligt landmand og frue stå på en trappe eller terrasse udenfor, hvis folk ringer os op, mens vi er indendørs. Nu er der også bestilt reservedele til en lampe, jeg selv egenhændigt ødelagde for to jul siden (eller måske er det flere år siden). Det koster dyrt, men jeg gider ikke mere se den smukke lampe hensygne sin tilværelse i et skummelt hjørne. Den skal have lov til at udfylde sin funktion i livet. Pebernødder og vanillevaniljekranse er i hus, adventsgave til børnene er sendt, nu må jeg hellere få handlet ind til aftensmaden, småkager er nok lige lidt nok til en arbejdsom landmand.

Hele dagen har jeg hørt P5 med julemusik, det har været hyggeligt og fornøjeligt, og i tilgift har jeg hørt nyheder hver time, det er fremskridt! Min søster mindede os andre om, at vores mor sagde; december er adventstid, det er først juletid fra juleaftensdag. Så vi venter, og mens vi venter, forbereder vi os på juletiden. Julekrybben er endnu i sin vorden, men den skal nok stå klar julenat. Her rodes og regeres der også, et æsel er blevet træt og englen svæver endnu ikke over krybben.  God aften til dig.

P1010446

18 kommentarer:

  1. P5 er en god radio for os gamle. Nej, ældre. Nej, ikke længere helt unge. Ramte jeg nu rigtigt? ;-) Mit blodtryk stiger ikke nær så ofte pga. dårlige radioværter som dengang, vi hørte P4. Det er kun onsdag middag, jeg kræver radiotavshed (De ringer, vi spiller-tid).
    Det er altid MEGET hyggeligere at juleforberede, når der kommer gæster. Jeg kan simpelthen ikke tage mig sammen til det i år, selv om vi rent faktisk er hjemme igen allerede d. 26. Jeg er nødt til at sørge for, at der sker noget mellem jul og nytår ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg hører så stadig P4 i bilen, men De ringer vi spiller kommer jeg nok aldrig til at høre. Jeg krummer tæer over hvad folk kan finde på at sige ;-)
      Hvordan er det, skal I til England? Jeg nyder juleforberedelserne, men jeg har skippet alle madtingene så som sylte og rullepølse, jeg gider ikke, slagteren får lov til at levere :-)

      Slet
    2. Netop, De ringer vi spiller er helt ekstremt tåkrummende!
      Ja, vi rejser d. 17. og er som sagt hjemme igen sent d. 26.

      Slet
    3. Ellen, det bliver skønt at nyde den engelske jul og da du, så vidt jeg husker, også juler frem til d. 6., så kan du jo nå at nyde julen herhjemme også :-)

      Slet
  2. Du gør det rigtige: Du forbereder en julekrybbe, for det er ikke jul uden sådan en. I mit barndomshjem var der ingen julekrybbe, så jeg har først lært den at kende som voksen, hvor jeg fik en lille udgave af den, vi har ovre i kirken. Uanset hvor lidt eller hvor meget jeg jeg skal være hjemme i julen kommer julekrybben frem. Du kan se min fine julekrybbe her: http://www.hoejholmdesign.dk/html/produkter_julekrybbe.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg er vokset op uden julekrybbe, min mor købte en, da vi alle var flyttet hjemmefra. Inden da var det vist andre ting, pengene skulle gå til. Jeg fik min julekrybbe af mine børn og min mand i julegave et år og nu har jeg dobbelt, da jeg har arvet mine forældres :-)

      Slet
  3. Må da vist se at få afprøvet P5 :-)
    Dejligt at få de unge mennesker hjem...vi henter Jeppe i næste uge. Vi "udnytter" at Ditte er hjemme, så vi snupper lidt storbyferie = to dage i Aarhus og to i Aalborg..slutter i Aalborg og tager så Jeppe og Knudsen ( en anden Soraner) med retur :-)
    Jeg glæder mig til at have dem begge hjemme en god uges tid :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, på sådan en bagedag er det skønt med julemusik, lidt quizz og nyheder :-) Hvornår er I i Aalborg? Det ku nu være hyggeligt hvis vi kunne drikke lidt gløgg sammen :-)
      Det bliver så godt at få dem hjem, kan godt forstå du glæder dig :-)

      Slet
    2. Vi er i Aalborg fra torsdag til lørdag, men er afsat til lidt hjælp i Jeppes nye lejlighed...jeg besøger lige Garnudsalg fredag formiddag, hvor jeg skal aflevere en strikkemaskine til Jette...den afhenter Jettes datter Karen så om eftermiddagen. Vi bor hos Eddies tante i Hals...men tak for tilbuddet om gløgg, det elsker jeg :-)

      Slet
    3. Velbekomme Anne, vi må finde en anden gang at mødes :-)

      Slet
  4. Ajjj hvor dejligt, at I har dem begge, plus en kæreste går jeg ud fra..?, hjemme i år.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jep Trines kæreste kommer med, det er modigt at besøge os en hel uge i julen :-) Så vi får øvet vores engelske dette år. Og han kommer med til familiekomsammener, juletræsfældning, konfektkreationer, juletræspyntning, julegudstjeneste osv Gad vide om han tør at komme igen ;-)

      Slet
    2. Hvis han er lige så dejlig som vores engelske svigersøn, vil han ELSKE det hele - og selvfølgelig er han lige så dejlig :-)

      Slet
    3. Ellen, jeg håber det :-)

      Slet
  5. Det er så dejligt at forberede sig med gode forventninger. Og at fylde huset med de nære og kære, - det er der intet, der slår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, godt formuleret - der er intet der slår at fylde huset med de nære og kære :-)

      Slet
  6. Mange gøremål sådan lige før. Det giver travlhed.

    Må sige jeg ikke er til P5,musikken genere mig. Om morgenen lidt til P4, grundet lokal radio delen bare jeg kunne sortere musikken væk. Derfor er det ofte P1, P2, P8 (Jazz) eller en steaming med soul, india, goa relax musik, der fylder mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, vi er heldigvis forskellige hvad angår musiksmag, godt der er noget for enhver :-)

      Slet