onsdag, december 31, 2014

ET NYT ÅR BANKER PÅ

Det er jo kun et tal, der skiftes. Tre tal er stadig de samme og alligevel lader man tankerne vandre til det, der var og det, der kommer. Der var en gang, hvor 2000 lå langt ude i det fjerne, noget man slet ikke kunne forestille sig. Der var en tegneserie, da jeg var barn, som handlede om en familie i rummet. Jeg kan ikke huske navnet på familien, men jeg kan se for mig alle de der mærkelige maskiner, de havde som hjælpere. Støvsugerrobot, køkkenrobot osv. Nogen ting er blevet virkelige, andre er stadig kun fantasi, men fremtiden har vel altid sat tanker i gang. For femten år siden stod verdenen foran at skulle gå ind i år 2000, der var vældig hysteri omkring det faktum. Vi gik ind i det nye årtusinde sammen med min ældste lillesøster, svoger og mine to ældste niecer på 7 og 10 år. Godt vi ikke dengang vidste, at vi femten år efter skulle fejre juleaften sammen uden den ældste af deres to døtre. Livet er ikke retfærdigt, det er hårdt, svært og dejligt. Det byder på rutsjeture, latter, gråd, sammenhold, kærlighed og det skal leves! Man skal ikke putte sig i et hjørne eller som den ene tjener i en af Jesu lignelser, som gravede alle sine talenter ned af angst for ikke at bruge dem rigtig. Vi har kun det her ene liv, så lad os leve det på hver vores måde. Lad os turde se os selv med alle vore fejl i øjnene og holde af os selv på trods og så kigge på 2015 med forhåbningsfulde øjne.

Det her var ikke det, som indlægget oprindeligt skulle handle om, men nu fik du lige min nytårstale, dronningens må du vente med. Jeg håber, jeg kan høre den på vej ind til arbejde, og må mennesker få lov at gå ind i det nye år uden at skulle indlægges. Men skulle det ske, så er vi der, og vi vil tage godt imod hvem, der måtte komme. I morgen er det femten år siden, at mit ønske om at blive sygeplejerske igen, blev opfyldt. Hvilke femten år! I morgen starter jeg også i en ny stilling som undervisningsansvarlig sygeplejerske kombineret med min gamle stilling som specialeansvarlig, jeg er spændt på den kombination. Jeg er spændt på, om jeg kan leve op til mine kollegers forventning om, at jeg vedbliver med at have fingeren på pulsen og ved hvordan det er at være ansat på vores afdeling, når jeg nu kun er med i plejen tre dage på fire uger og når jeg fastholder min nuværende ansættelse på 30 timer/uge.

Tanker er der nok af på denne sidste dag i året 2014. Må du få en skøn aften og komme godt ind i det nye år. Du og dine kære ønskes et velsignet nytår.

P1010515

24 kommentarer:

  1. Tak for din smukke nytårstale... Nytår er netop tiden for eftertanke, taknemlighed for det vi har og det vi fik trods sorgerne undervejs.
    Rigtig godt nytår til dig og dine.
    Du ønskes en fredfyldt vagt... Og medvind til arbejdslivets nye udfordringer. (noget af en mundfuld du gaber over)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne, jeg håber også på en fredfyldt vagt :-)

      Slet
  2. Tak for din dejlige nytårstale.
    Tillykke med de 15 år, som tilbagevendt sygeplejerske. Der er sket meget for dig, mens jeg har fulgt med på bloggen siden 2008. Flot gået!
    Tak fordi du og andre er på vagt i aften (og alle andre døgn) Det er betryggende. .
    Vi er heldige med jer.
    God vagt og godt nytår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Betty, ja der er sket meget i de otte år jeg har haft bloggen :-)

      Slet
  3. "ny stilling som undervisningsansvarlig sygeplejerske kombineret med min gamle stilling som specialeansvarlig" Det lyder som en rigtig spændende kombination, og jeg er sikker på, at det klarer du i stiv arm, for jeg er helt fuldstøndig overbevist om, at du er en meget dygtige sygeplejerske!

    Tak for alle dine dejlige blogposter i 2014. Jeg er sikker på, at du forstætter på samme vis i 2015.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Hanne, det bliver spændende om et år at se tilbage å året, der gik :-)

      Slet
  4. Kære Lene
    Godt nytår herfra. Jeg er sikker på, du holder fingeren på pulsen :-)
    Jeg glæder mig til at se dig i 2015.
    Kærlig hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Anne, jeg glæder mig også til vi ses, mon vi snart skal bestemme nogle datoer :-)

      Slet
  5. Tak og i lige måde. Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne, håber alt er vel hos jer?

      Slet
  6. Kære Lene tak for tankevækkende indlæg og smukke billeder i 2014. rigtig godt nytår og jeg håbe I får en rolig vagt KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, det blev en vagt med nok at se til, men med tid til det :-)

      Slet
  7. Jeg kan kun takke for alle dine dejlige og oftest tankevækkende indlæg, som jeg håber du har overskud til at fortsætte med, selv om du træder ind i en ny og spændende stilling.
    Et rigtig godt nytår og et oplevelsesrigt 2015 til dig ønskes herfra :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, at blogge er min måde at skaffe luft i en travl hverdag :-)

      Slet
  8. Tak for nytårstalen - den er bedre end dronningens. Det er godt vi ikke ved hvad fremtiden bringer, men den slår af og til for hårdt, som jeg forstår af din beretning om tabet af familiens datter.
    Det er længe siden det var år 2000 - og at vi først gik ind i de nye årtusinde året efter er en for længst glemt diskussion.
    Du ønskes god succes med dit nye arbejde - eller kombinationen af nyt og gammelt.
    Godt 2015.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Jørgen, åh ja den diskussion om hvornår vi gik ind i det nye årtusinde havde jeg helt glemt :-)

      Slet
  9. Rigtig godt nytår. Og tak for mange kloge indlæg, der altid sætter tanker i gang, - både i det store og i det små.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Eva, jeg glæder mig over at følge dig via bloggen :-)

      Slet
  10. Rigtig godt nytår til dig Lene og tak for alle de hyggelige kommentar på min blog og dine herlige blogindlæg i året der gik. Håber du/I må få et fantastisk 2015. Stort kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina og i lige måde :-)

      Slet
  11. Godt nytår, og håber din vagt forløb okay.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Abildjyde, vagten gik godt :-)

      Slet
  12. Det var den bedste nytårstale af de tre, jeg har hørt (læst).

    SvarSlet