søndag, december 07, 2014

SØNDAGSHYGGE

Hold da op som det har været mørkt og regnfuldt i dag. Jeg føler nærmest ikke, at lyset har haft nogen slagkraft. Vi var inviteret til fødselsdagsbrunch hos venner. Heldigvis var det først klokken halvtolv, for jeg var helt smadret efter aftenvagterne. Jeg har lige læst om jordemødres forhold i et dameblad, og jeg kan jo genkende den faglige stolthed og travlheden, der gør at basale behov ignoreres. I går aftes blev vi enige om klokken halv ni, at patienter og pårørende ikke kunne være tjent med et personale, der ikke havde fået ordentlig føde og drikke, siden de mødte ind klokken tre. Vi nærmest kastede maden ind, for hvis nu telefonen ringede (mit ansvar) eller trombolysetelefonen (to andres ansvar) eller patienterne ringede (alles ansvar), så skulle vi være klar. Jeg havde så travlt, at jeg på et tidspunkt kodede forvagten, og bagefter kunne jeg pludselig mærke en akut trang til at få tømt blæren. Og hvem ringer, lige som jeg havde sat sig? Godt at jeg stadig har så megen knibekraft, at viljen bestemmer over trangen.

P1000769

Dagens fødselar bød på hjemmebagt leverpostej, lækre krydrede baked beans, røræg, pølser, bacon, grillstegte tomater og grillbagte kartofler. Derudover var der oste, frugtsalat, pandekager, alt sammen serveret sammen med champagne, te og smoothies. Og masser af snak og børn i forskellige aldre, en rigtig hyggestund. Vi måtte køre førend kagemand, æbleskiver og gløgg kom på bordet. Men vi blev sendt hjem med kagemand og hjemmelavet leverpostej, klar til at blive bagt i ovnen! Vi var nødt til at køre, før festen var forbi, for jeg havde et regnskab, som ikke var blevet færdig i torsdags pga massive computerproblemer, som vores IT-mand arbejdede med både torsdag og fredag.

Aftenen skal bruges på at nyde mørket udenfor og lysene indendørs, godt vi har rester, der kan bruges til aftensmaden.

P1000769

12 kommentarer:

  1. Puha, siger jeg for 117. gang. Du - og alle de andre, selvfølgelig - er altså alt for hårdt spændt for.
    Men jeg har godt nok respekt for dine knibeevner :-D Jeg er simpelthen nødt til at prøve efter, om jeg selv ville have kunnet gøre det samme!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, ja det er hårdt for tiden, det er jo ikke det vi når, for der er jeg nærværende, det er alt det jeg gerne vil nå og ikke når og som jeg synes vi skal nå, der stresser. Jeg var også glad for at jeg stadig kunne knibe sammen :-)

      Slet
  2. Smukke Stelvio-billeder!

    Det kan da slet ikke være rigtigt, at I skal arbejde på de måde, for det kan ingen blive ved at holde til i længden, og på toilettet skal man da engang imellem. Jeg havde ikke kunnet klemme strålen over, og jeg har ikke engang født børn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, og selvfølgelig skal man på toilettet, men lige netop den aften kimede min telefon hele tiden, og så var det at jeg glemte jeg selv havde kodet lægen og gik på toilettet ;-)

      Slet
  3. Stor respekt for at I er så ansvarsbevidste, og heldigvis også husker på de basale behov.
    Jeg kan godt gøre dig kunsten efter med strålen, bare fordi min jordemor (i 68) krævede at vi gjorde knibeøvelser flere gange dagligt og den kunst har hængt ved siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kisser, vi skal huske på de basale behov, fejl opstår nemmere, når man glemmer at spise og drikke. Og jeg havde en tendens til at glemme de knibeøvelser, men styrketræning (LOOP) er nok også med til at vedligeholde de muskler, tror du ikke?

      Slet
    2. Ja, og der må netop ikke opstå fejl i lige præcis det arbejde, du har og holder så meget af. Beundringsværdigt :-)
      Styrketræningen i LOOP er i hvert fald med til at vedligeholde alle muskler :-) Jeg er meget glad for mine besøg der - og nu har jeg også tilmeldt mig LOOP MAX.

      Slet
    3. Kisser, LOOP max lyder spændende, det håber jeg du vil fortælle mere om :-)

      Slet
  4. Jeg så Debatten forleden om, at vi danskere slet ikke arbejder hårdt nok.... Det er vist ikke dig, de tænker på.
    Godt, der er åndehuller ind imellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva og heller ikke dig, gad vide hvem det så er? Vi arbejder slet ikke så mange timer som tidligere generationer, vi har mere ferie, men tempoet til hverdag er skruet op, der skal ydes mere på en almindelig arbejdsdag.

      Slet
  5. Vidunderlige billeder at se tilbage på når travlheden fylder hverdagens gøren og laden.

    SvarSlet