søndag, december 07, 2014

OP OVER ET BJERG

Vi havde hørt om det fra andre motorcyklister, vi har hørt om mange hårnålesving, der gav et gib i maven, vi har hørt historier om at folk vendte om. Det har vi også selv gjort, hvis vejret ikke var med os. Vi har jo en gang gjort det modsatte - altså ikke hørt på de lokale og kørt videre – det gør vi aldrig mere. Så jeg havde lidt bæven i maven, da vi pakkede motorcykeltaskerne i Tirano og gjorde klar til at køre mod Stelviopasset. De første år bag på motorcyklen tog jeg også billeder, men de senere år tager jeg rigtig mange billeder, og jeg har svært ved at vælge, for jeg synes, de alle rummer en del af historien om vores sommerferietur. Så nu er du advaret, der kommer mange billeder.

P1000743

Jeg bliver aldrig træt af at køre mellem bjergene, det er fascinerende som lyset, udkigget og bjergene skifter, afhængig af hvilken side af bjerget vi kører langs.

P1000747

P1000751

Vi er ikke de eneste, som har som mål at nå mange forskellige pas i løbet af en ferie. Og som altid hilses der på hinanden, når man kører forbi. Hånden løftes let, og har man brug for begge hænder på håndtagene, ja så kan en fod eller et nik også udgøre hilsenen.

P1000755

Også i bjergområder går huse til, når de ikke bruges mere.

P1000757

Måske kan du ane på næste billede, hvordan vejen snor sig i sving op ad bjerget, ellers kan det næstfølgende billede give dig svaret.

P1000761

P1000763

Rundt og rundt går det, vi begynder at nærme os de snedækkede bjergtoppe, det er koldt, men solen gør sit bedst for at holde os varmt. Selv på en varm sommerdag er det godt med varme i sædet, når man vil op på en bjergtop.

P1000770

P1000778

Oppe i højden er der også flade områder med grønne områder. Det ser nærmest ud til på billedet, at vi kører med ledninger lige over hovedet, det er dog synsbedrag.

P1000784

De mange ledninger og master er ikke de mest kønne at se på, men de vidner om mennesker, der overalt på jorden gerne vil være i forbindelse med hinanden og gerne vil have strøm til livets fornødenheder. Og vi tager det som en selvfølge, men sikke et arbejde, det har været.

P1000787

P1000795

Da jeg fandt billederne frem, kom landmanden ind og spurgte hvor de var fra. Stelviopasset. Var der så meget sne? Ja det var der, det havde han glemt, for det var måske mere selve køreturen han husker bedst.

P1000798P1000799

P1000801

Nu begynder vi at nærme os toppen, kulde er mærkbar og vi er glade for vores motorcykeltøj, hvor der er plads til termoundertøj og trøje indenunder.

P1000803P1000804

P1000812

På toppen fik vi lidt at drikke, jeg fik brugt mine schweizerfranc på souvenirs til børnene og postkort. Og som du kan ane, er der mange sving på vej ned.

P1000814P1000816

P1000824P1000825

P1000832

Vi kravler nedad og efterhånden bliver det grønnere og varmere igen.  Vi har ikke følt turen som skræmmende eller sværere end så mange andre pas, men vi har nydt turen. Det var en meget smuk tur.

P1000841

Vandet og vi er nu ved at være nede og kursen sættes mod Østrig.

P1000848

Dette år er Østrig blot gennemrejseland. Målet er BMW store motorcykeltræf i Garmisch-Partenkirchen, hvor vi har sat en anden motorcyklist stævne. Først skal vi dog finde kendte veje i Østrig og et sted at få frokost.

P1000851P1000852

Hvis du stadig er med, vil jeg takke dig for din tålmodighed. Denne adventssøndag er skudt godt i gang med et tilbageblik på sommerens motorcykelferie. Aftenvagterne har helt suget kræfterne ud af mig, så jeg nyder morgenstunden her med bevidstheden om at jeg har fri i otte dage! God adventssøndag til dig.

18 kommentarer:

  1. Jeg får et helt sug i maven af billederne...

    SvarSlet
    Svar
    1. Pollyanna, det var dejligt, det var også meningen ;-)

      Slet
  2. Wauuu... en fantastisk oplevelse, tak fordi du deler de smukke billeder. Men Lene.. varme i et mc sæde, har I også bakgear på cyklen.."

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Inge, he he, ingen bakgear, men Jørn har varme i håndtagene ;-) Og tro mig på en regnvåd dag i ydersæsonen, da er det skønt med varme i sædet :-)

      Slet
  3. HOLD.da.op! Fantastisk tur - sikke nogle sving!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det var en skøn tur med masser af sving :-)

      Slet
  4. Fantastiske billeder du viser os; jeg får lyst til at komme med. På en eller anden måde kender jeg Stelviopasset, men jeg kan ikke huske hvorfra, måske har jeg kørt gennem sammen med mine sydtyske venner, måske har jeg vandret der?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg gad godt vandre i det område :-)

      Slet
  5. Morsomt å se bildene dine, Lene. Jeg får assosiasjoner til mitt eget flotte land Norge. Sveits har jeg lært å kjenne gjennom min svigerinne og hennes mann som bor i Bern. Et fascinerende ferieland det også.
    God søndag og god fri :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Elisabeth, og vi har jo også kørt i dit land, det var en rigtig god oplevelse :-)

      Slet
  6. Skønne billeder og jeg elsker at gense mine billeder, der er bloggen helt unik, at vi får lov til at genopleve det hele når vi laver et indlæg om en tur. Sikke en tur i har været på, det må ha´ været storslået og med sommerfugle i maven indimellem (svingene). Kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina, jeg nyder også at få lov til at genopleve skønne stunder i mit liv, når jeg fortæller dem her på bloggen :-)

      Slet
  7. Fantastisk at følge med på jeres spændende tur. Så mange smukke oplevelser! Jeg håber du nyder dine fridage - her i december er de ekstra værdifulde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Benedicte, jeg nød mine fridage, de er nemlig ekstra værdifulde :-)

      Slet
  8. Dejlige billeder, med tv billeder fra Tour de France, Giro dítalia, etc., på nethinden, får jeg et meget stor fornemmelse af hvordan det må være at opleve.
    Måske kommer jeg til at opleve lidt når jeg om 12 år går på pension. Så behøver jeg jo ikke flyve til sydens sol og varme, men selv transportere mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det er godt med drømme :-)

      Slet