søndag, december 14, 2014

MÅ MAN SIGE DET?

Vel må man det! Jeg glæder mig til at skulle på arbejde igen i morgen. Når jeg går alene hjemme, bliver jeg så sært navlebeskuende. Jeg trænger til at blive udfordret, til at bruge min faglighed, min viden og mine kompetencer, jeg trænger til at gøre noget for andre, jeg trænger til at være sammen i et arbejdsfællesskab. Kort sagt – jeg glæder mig til i morgen. Så må formålet med ferie/fridage vist være opfyldt, når jeg sidder med den følelse på en smuk adventssøndag. Gaverne er næsten i hus, de sidste kommer i eftermiddag. Huset er pyntet op, der er småkager i dåserne, der er råvarer til flere småkager, hvis jeg får lyst. Jeg elsker småkager, og det ses på vægten i december. Der er ikke noget bedre efter en travl arbejdsdag end at hælde dampende varm te op i kruset, snuppe en håndfuld pebernødder og nogle ingefærsmåkager, tænde adventslysene og så sidde i sofaen i eftermiddagsmørket. Det vil jeg nyde i arbejdsdagene op til jul. Må du finde ro og glæde lige der, hvor du er, og god adventssøndag til dig.

20141204_115025

Til himlene rækker din miskundhed, Gud,
din trofasthed når dine skyer;
din retfærdshånd over bjergene ud
er strakt over dale og byer
.

Nej, billede og salme har egentlig ikke noget med indlægget at gøre, men der skulle et billede i, og da jeg så mit billede fra en byggeplads i nabobyen, var min første tanke de første ord af denne salme. Nu fik jeg så lige repeteret, at miskundhed betyder barmhjertighed. Og det er sjovt for forstavelsen mis- står for mig som noget negativt, misfornøjelse, misforståelse, mistanke osv.

16 kommentarer:

  1. Du citerer en af mine yndlingssalmer. Jeg er ejer af "Salmeordbogen" af Eva Meile og Birgit Meister, og de skrive sådan om ordet miskundhed:

    miskundhed: Barmhjertighed og overbærenhed. Ordet betyder egentlig manglende kendskab eller kundskab (ligesom misforståelse betyder manglende eller forkert forståelse). Men når ordet bruges i forbindelse med Gud, som kende alt, betyder det, at han vælger ikke at kendes ved vores synd. Den har han nemlig tilgivet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, tusind tak for den forklaring, så blev jeg jo endnu klogere :-)

      Slet
  2. Hehe, næh, du er bestemt ikke parat til pensionistlivet endnu, Lene .-)
    Hvor er det skønt at læse om sådan en arbejdsglæde!
    Det er faktisk meget pudsigt, det med miskundheden - jeg kender også kun negative ord med mis- og måtte lige tjekke i ordbogen: Der er snesevis af ord med mis-, men ingen af dem er positivt ladet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, næh det tror jeg heller ikke, at jeg er :-)
      Jeg kan sagtens følge Hannes udlægning, men det er jo set i forhold til Gud, miskundhed kan vel også bruges i andre sammenhænge. Eller det er jo et gammelt ord, så det bruges nok nærmest ikke :-)

      Slet
  3. Det må man nemlig godt sige og mene Lene, det er fedt at have et job man brænder for og hvor man gør en forskel. Selv om der er hårde og trælse dage ind i mellem så elsker jeg også mit arbejde og de sjove, gode og udfordrende timer jeg bruger på det. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, dejligt at vi er flere, der har det sådan med jobbet :-)

      Slet
  4. Hvor dejligt, du har nået så meget, så du glæder dig til at komme på arbejde igen.

    Herligt at få repeteret ordet miskundhed, som ikke er et ord, der bruges i daglig tale og derfor let kan gå i glemmebogen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, det er dejligt at kunne glæde sig til sit arbejde, men lige nu er jeg lidt træt. har kun sovet to timer i nat ;-)

      Slet
  5. Lige nu kunne jeg godt bruge en ekstra "weekend-dag", men ellers elsker jeg også mit arbejde.

    Salmen er en af mine yndlinge, og det var skønt at få den ekstra forklaring på ordet miskundhed i den øverste kommentar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, godt du snart har juleferie, min mor startede altid først julepynteri og andre forberedelser op, når hun fik juleferie, for "december er adventstid og juletid starter juleaftensdag" :-)
      Jeg synes også det gav god mening, det Hanne skrev :-)

      Slet
  6. Et smukt indlæg efter min mening: Gud, gæs og arbejdsglæde!

    SvarSlet
  7. Jeg elsker også mit arbejdsliv 😘 det er dejligt afvekslende. I øjeblikket ligger vi vandrette, for 14 dage siden, var der meget stille. Vi skal arbejde d.22 og 23 december og har så fri til d.5. Januar, det er jo ren luksus. Har aldrig prøvet det før i de efterhånden mange år, jeg har arbejdet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jette, hvor er det dejligt at du kan holde så lang ferie, det er sjældent for sygeplejersker. Rigtig god juleferie :-)

      Slet
  8. Ferie/fridage etc. er godt, hverdagen er fantastisk :-)

    SvarSlet