mandag, februar 11, 2013

DE URØRLIGE

Jeg er vist noget langsom, for det er først nu, at jeg kommer til at fundere over titlen på den skønne biograffilm jeg så, lige før 2012 blev til 2013.  De urørlige er dem, der ikke kan røres, men kan også være dem, der ikke kan røre sig, altså bevæge sig. Igen er det et ord med dobbeltbetydning, man kan bevæge sig og man kan blive bevæget. Jeg blev bevæget, jeg blev rørt af filmen. Javist, den kører meget på humoren, men samtidig ser man også, hvordan den unge mand, Driss, fra kun at tænke på sig selv begynder at tænke på Philippe, som han hjælper. Han gør det ikke altid på den måde, alle vi sundhedsprofessionelle har lært, og netop det nyder Philippe. Her i huset griner vi stadig af ordene: ingen hænder, ingen chokolade eller scenen med den varme kaffe på benene.

I går tog vi min far med ud på en gåtur. Min far er dårligt gående nu, så han har fået en transportstol. Vi pakkede ham godt ind, og så var det, at landmanden lige skulle give min far en rask løbetur ned ad gangen, inspireret af filmen. Min far er ramt på rum-retningssansen og er indimellem meget apraktisk, så det at noget pludselig var med fart på, fik ham til at stivne, men så begyndte han at smile. Han kunne jo fornemme min mand lige bag sig, og at det var i en rar atmosfære. Da vi kom udenfor, frøs min far først, han skulle jo ikke bevæge sig, men efterhånden vænnede han sig til kulden, og fra mit professionelle ståsted  fik min far alle sine sanser vakt, først ved en hurtig køretur, dernæst ved kontakten med kulden. Vi nød alle den korte tur ude i kulden, før vi igen var indenfor i varmen, hvor vi hørte musik, og min far spillede mundharmonika.

P1050226

20 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt, hvis en film kan gøre noget godt for kontakten mellem mennesker! Vi nåede desværre ikke at se den. Jeg er et par film bagud - Pi stod også på listen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg håber I kommer til at se begge film, de er hver for sig meget smukke :-)

      Slet
  2. Jeg kom altså også til at smile (lidt højlydt), da jeg læste om din fars racertur på plejehjemmet. Der er vist stadig lidt dreng i din kære mand :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, indimellem rigtig meget dreng ;-)

      Slet
  3. Dejligt, at I havde en god tur ud i den kolde vinterluft. Sommetider er det det uventede, der er det helt rigtige :-) Gemalen kørte også rullestols-ræs med en ældre dame på Farmors plejehjem for nyligt. Damen syntes, det var mægtig sjovt. Måske er filmens danske titel mere dobbelttydig end originaltitlen. Vi var alle tre inde og se filmen i forgårs og var lige begejstrede. Gemalen overvejer et karriere-skifte ved tanken om at kunne køre Maserati ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, vores mænd sætter da lidt fut i plejehjemmet :-)

      Slet
  4. Jeg har ikke set filmen endnu, men den er på listen.. Dejligt at din far stadig er til fart og sjov.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, den skal du se. Og min far kan stadig se det sjove i ting :-)

      Slet
  5. Jeg nåede ikke filmen, mens den var her. Men jeg vil gerne se den. Måske i Aarhus.
    Dejligt, I fik rørt både sanser og lemmer hos jer og din far.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, den må du altså se. Og vi nød at kome lidt ud. Der er ikke meget man kan gøre om vinteren ellers:-)

      Slet
  6. Vi har forudbestilt filmen ... vi sneede jo inde, da vi skulle have været i biffen, og ses skal den altså! Vi talte om den i går på gården - alle andre end os havde set den, og alle andre var uden undtagelse begejstrede.
    Herligt, at den har smittet af på din mand :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, I har noget godt til gode :-)

      Slet
  7. Det lyder til at være en rigtig dejlig film - den vil jeg gerne se. Hvor herligt at din mand tog din far med ud på et race, måske er det lige netop den slags der skal til med vores gamle mennesker?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, filmen må du se og min far nød besøget af min mand :-)

      Slet
  8. Den film vil jeg også gerne se, og hihi herligt med spurtetur og lidt frisk luft..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, glæd dig til filmen, og kan man ikke køre motorcykel, kan man vel køre kørestol ;-)

      Slet
  9. Jeg har ikke set filmen, men jeg ville gerne. Historien om, hvordan din far livede op, fordi han kom ud, minder mig om, hvor vigtig afveksling er, for alle mennesker. Jeg er slem til at komme ind i en trummerum, og det kunne jo godt være, man skulle sørge for at skaffe sig den afveksling, mens man stadigvæk kan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Henny, afveksling må der til :-) Og du skal se den film, den er dejlig og god :-)

      Slet
  10. Melder mig i koret af dem der ikke har set filmen, men tankevækkende hvordan sådan et par spurteture kan virke, så den er osse lige lagt i huskeren. Men tror nu ikke vi skal kaste os over at spurte rundt med tilfældige kørestole, for det handler vist om tillid fra den der skal sidde i den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, nej jeg vil ikke anbefale det til alle og tilliden er jo netop afgørende :-)

      Slet