torsdag, februar 14, 2013

NOGEN AT SKÆLDE UD PÅ

Når man føler sig presset. Når man ikke ved, hvad man skal gøre. Når livet i den grad slår knuder, og knudebundtet synes uløseligt. Når gulvtæppet rives væk under en. Når alt bare ikke er, som det skal være.

Så skal der måske ikke så meget til. Så kan en enkelt bemærkning eller handling udløse en voldsom vrede, og alt det der fylder indeni, kommer ud gennem vreden over de ord eller den handling.

Jeg kan rumme det, jeg skal rumme det, men der er dage, hvor det er nemmere end andre dage. Der er dage, hvor jeg synes, vi alle har knoklet for at få tingene til at fungere på trods af sygdom og andre benspændere, og hvor jeg gerne ville have undværet skældud, men sådan er livet jo ikke. De mennesker, som pludselige bliver syge, og deres pårørende er jo heller ikke blevet spurgt, om det passer dem at komme i den situation. Så jeg lytter og beklager og forsøger at rette op på det, som var årsag til vredesudbruddet. Sådan er det.

Til gengæld fik jeg en knuser af en patient i dag, da vedkommende skulle videre. Den knuser var til hele personalet, og jeg tog gerne mod.

DSC06524

14 kommentarer:

  1. At få skæld ud er aldrig er sjovt, men når man ved hvorfor så er det lidt lettere at tage imod, og især når man så også får en knuser af en taknemmelig patient.

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, når man kan se bag vreden, bliver det lettere :-)

      Slet
  2. Når man er i en presset situation, som man jo er, når der kommer alvorlig sygdom ind i billedet, kan man desværre let blive urimelig, men det kræver en engels tålmodighed ikke at svare igen med samme mønt, når man ved, at man gør alt hvad man kan og mere til for at få tingene til at glide.
    Jeg har nu på fornemmelsen, at du får mange velmente knus.
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, jeg får mange dejlige ord, men det er sjældent med et knus :-)

      Slet
  3. Det er ikke særlig sjovt at få et møgfald, når man dybest bare forsøger at gøre sit arbejde så godt som muligt. Men vi ved jo godt at det stort set altid er et udtryk for desperation og manglende overskud.. Det er bare lidt svært at rumme, ind i mellem.. Heldigvis er der også knus, glæde og taknemmelighed og det vejer dobbelt.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, glæden ved mit arbejde er langt større end mine frustrationer, når vrede og bitterhed gør det at hjælpe svært :-)

      Slet
  4. Det er aldrig sjovt at få et møgfald, men det må trods alt være bedre at få det af en frustreret syg eller pårørende til en syg, hvor man kan holde en professionel distance, frem for hvis det kom fra en kollega ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert Ellen og det er også mere et forsøg på at beskrive min arbejdshverdag :-), og i disse dage har det så fyldt, men immun bliver jeg aldrig og det håber jeg heller ikke, for det må aldrig blive en undskyldning, at de pågældende jo er i krise.

      Slet
  5. Åh, det må være svært at tage af og til, men omvendt må det være en stor glæde, når man kan mærke, at man har gjort en forskel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mia, og det at få et nik eller får forbindelse, så man kan snakke sammen, opleves også som at gøre en forskel :-)

      Slet
  6. Ja, der skal noget til, når man skal tage imod andres vrede og frustration. Dejligt, at det også kan være tak og knus, du modtager!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte , og jeg/vi er nok mest vant til det sidste, og måske derfor fylder det første mere, når det sker :-)

      Slet
  7. Et knus er det hele værd.
    Jeg fik et knus i går af en af drengene.
    Så er det værd at gå på arbejde.
    Så er det ikke helt forkert, det jeg gør :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, det er så skønt og så endda af en dreng, det er vist sjældnere end af en pige, er det ikke? :-)

      Slet