søndag, februar 10, 2013

ER JEG MON BLEVET SMITTET?

Jeg er gift med en landmand, en vendelbo, og ind imellem har jeg følt, som om alle mine fordomme om stivsindede landmænd og ikke mindst vendelboer har stået i kø for at blive bekræftet. Og samtidig har jeg ikke kunnet lade være med at grine og holde af den tværing, som ikke bare gør som andre, bare fordi at det skal man eller det bør man eller det gør man jo. Han er helt sin egen, og efterhånden har jeg lært, at han er en voksen mand og må selv stå til ansvar for sine valg, det er ikke mit ansvar. Jeg har alle dage haft et blødt punkt for mennesker, som ikke er som andre, måske fordi jeg selv er sådan en ganske almindelig kvinde, på kanten til det kedelige.

Her til morgen flækkede vi sammen af grin, da vi læste morgenavisen. Baggrunden er denne, og udtalelsen i vores avis (citeret frit efter hukommelsen): “Jeg kunne jo tage min kone med i fængsel og vi kunne selv lave mad. Når bare jeg er ude igen inden foråret, så jeg kan nå at så marken.”

Og så var det, at jeg tænkte, at jeg også ville have valgt at tage 10 dage i fængsel frem for at betale bøden. Det får landmanden nu ikke lov til, han har pengene til at betale og politiet vil ikke sætte en 89-årig mand i fængsel. Jeg kan godt se Arbejdstilsynets pointe i, at godt nok er det landmandens eget valg, men det bliver samfundet, som skal betale, hvis han kommer galt af sted. Og da han er registreret som selvstændig virksomhed, så er det lige godt, om det er ham selv eller en ansat, der foretager rensning af tagrender på hjemmelavede løsninger. Men hvad med alle de, der tager af sted på skitur uden at have forberedt deres krop på det? Hvor mange penge bruger samfundet ikke på at fragte dem hjem og behandle deres skader? Jeg er vist blevet smittet lidt af landmandens rebelskhed overfor love.

Min fridag i går blev konverteret til en aftenvagt, og søndagen skal bruges på et besøg hos min far. Godt der er to feriedage efter weekenden, så er der stadig håb forude for mine kedlige projekter.

God søndag til jer alle og pas på jer selv.

P1050210

10 kommentarer:

  1. Rebelskhed er godt, Lene :-)

    God søndag til jer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Liselotte, vi har vist synkronkommenteret i dag :-) Jeg må øve mig i det der rebelskhed ;-)

      Slet
  2. Hihi.. Jeg var gift med en vendelbo i næsten 20 år, jeg plejer at sige.. At alle skulle prøve at have sådan en.. ;-)
    God søndag hos jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, dejligt at andre kan genkende det ;-)

      Slet
  3. Hihi og ham med tagrenderne er vist en stædig karl fra midtsjælland :-) jeg ville nu også have snuppet de ti dage:-)
    Og enig med hensyn til dit ski-synspunkt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, han er sej og især når man tænker på de kendsgerninger, som Farmer har ridset op nedenfor :-)

      Slet
  4. Tjah. 89 og stadig erhvervsaktiv og med en smidighed, så han stadig selv renser tagrender. Det er næppe den borgertype, som ligger samfundet til last -gjort op over en total.

    Jeg kan blive så 1-2-3 over sådan en kontrolfreak, som har taget sit job i arbejdstilsynet for at få hævn for det buksevand, han fik i skolen på trods af at moderen hver morgen sagde til ham, at han var sådan en pæn og dygtig lille dreng, som nok skulle klare sig, når han blot huskede at smile sødt til lærerinden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, jeg kan kun sige amen! 89 år gammel og stadig i fuld vigør, de skulle hellere tage hatten af for ham.

      Slet
  5. Jeg hujer med Farmer! Jeg kan bare slet ikke tage sådan nogle overemsige statsansatte personager, der melder alt og alle for ingenting. Vi har også en i familien, desværre (og vi er ikke stolte af ham) ... men at 'samfundet' hopper med på vognen ... skal samme samfund jo nok, men man ville jo ønske, at nogen kunne sætte kikkerten for det blinde øje.

    SvarSlet