lørdag, februar 02, 2013

GRØDDAG

Jeg havde ikke lyst til aftensmad, jeg havde ikke lyst til at lave mad, jeg havde lyst til havregrød. Stor var min overraskelse, da landmanden også var med på den menu. Da jeg var FDFleder, var et af hittene på sommerlejrene, når madtanterne lavede havregrød, det blev altid spist op. Havregrød er forbundet med mange minder for mig, nogle af dem har jeg beskrevet her og her.

DSC06556

I dag blev grøden lavet af både grovvalsede og almindelige havregryn blandet med bygflager, boghvedeflager og hirseflager. Drysset eller topping som det hedder på nydansk blev groft hakkede mandler og  tørrede abrikoser. Sødmen kom yderlig fra kanelsukker, og smagen blev fuldendt med en lille klat smør. Uhm lige hvad jeg trængte til. Hvad fik du til aftensmad?

DSC06563

18 kommentarer:

  1. En skøn buket med skønne farver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nola, naturen kan noget med at sætte farver sammen på en finurlig måde :-)

      Slet
  2. Din havregrød lyder usædvanligt lækker. De grovvalsede havregryn har sådan en fin smag og det samme har hirseflagerne. Dine toppings lyder også rigtig godt. Derved har du samlet set bevæget dig langt fra barndommens havregrød, der virkelig ikke var særlig spændende.

    Til aften har jeg spist to af mine superboller. De mætter godt og opskriften er her: http://stegemueller.dk/blog/tag/morgenboller/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, den gammeldags havregrød kan jeg også lide, men den her version var rigtig god :-)
      Gode boller er altid god mad uanset tidspunktet.

      Slet
  3. Vi har ikke spist endnu, men om lidt skal vi have en bøf af godt kød, røsti kartofler, salat og godt brød...lidt vin...men det bedste er det gode selskab :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, det bedste selskab er det bedste, jeg ved lige hvordan du har det :-)

      Slet
  4. Hjemmelavede burgere.. :-) men jeg kunne også sagtens klemme en lækker portion havregrød ned, og masser af iskold mælk.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Burger er vist rigtig Emilmad :-) Jeg drikker ikke mælk (fordi jeg ikke kan lide det), men mælk på havregrøden tager jeg ind imellem :-)

      Slet
  5. Vi har haft kursus i kirken hele dagen, så det var dejligt, at der var kold steg til overs fra i går, hvor vi have familien til middag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, restemad er skønt til en travl dag :-)

      Slet
  6. Havregrød smager godt, vi fik et par lune deller med rugbrød til, vi havde jo spist en masse godt til Najas fødselsdag..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm lune deller, god mad efter fødseldagskalas :-)

      Slet
  7. Jeg skal godt nok være meget syg for at få lyst til havregrød ... ;-) - det lader dog til at have bekommet dig særdeles vel.
    Jeg håber du snart er på toppen igen, så du kan blive fri for det snotteri :-)
    Vi fik glashvar. Det havde jeg aldrig hørt om før den kom med Skagenfood.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, jeg har det meget bedre i dag. Jeg spiser ofte havregrød til aftensmad eller morgenmad, også når jeg ikke er syg :-)
      Jeg overvejer ofte at få sådanne fiskepakker, især når du skriver om dem :-)

      Slet
  8. Der er ikke megen mad, jeg ikke bryder mig om, men havregrød er af den slags, som jeg sjældent får lyst til....

    Efter en lang arbejdsuge og direkte på pædagogisk weekend landede jeg hjemme til aften i går, og jeg var svært taknemmelig over, at der var gode rester i køleskabet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, smag og behag er heldigvis forskellig :-) Og restemad er herligt, det kræver bare at man laver regulær aftensmad først

      Slet
  9. Det blev lammekølle. Endda fra dine breddegrader. Dog i det vestlige.
    En af vore tidligere karle giver den i dag som gymnasielærer og fåreholder i det nordvestjyske.
    Han og hustruen var forbi med et slagtet lam. Dejligt, når der stadig er kontakt.

    Ellers går jeg også ind for grød; næsten af enhver slags. Som fynbo er det især boghveden som trækker. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, det lyder hyggeligt at I stadig har kontakt med tidligere karle og så ovenikøbet kan nyde en god lammekølle :-)
      Boghvedegrød og Fyn hører sammen.

      Slet