fredag, februar 08, 2013

DET ER IKKE NEMT

at læse engelske artikler. Det er slet ikke nemt at læse engelske fagartikler, som er skrevet af ikke-engelsksprogede. Ind imellem slår min engelske ordbog slet ikke til, nogle gange fordi man inden for forskerverdenen udvikler sit eget sprog, nogle gange fordi det, som man vil sige på sit eget sprog, bliver direkte oversat til engelsk, og så kan ordbogen og jeg ikke finde ud af det. Efterhånden bliver det dog lettere, og det er godt, for jeg skal starte på afsluttende diplom midt i april, og der kommer jeg til at læse rigeligt med artikler.

Lige nu holder jeg dog fri og ferie i fem dage. Jeg har ikke ønsker om decideret ferie i dette forår, der er jo kun 2½ måned til, at jeg skal læse igen, og efterslæbet fra sidste diplommodul gav mig en masse ekstra fridage, så min souschef har fået lov til at drysse feriedage ud over planen. Det er næsten som at få små julegaver, hver gang jeg tjekker en ny 4-ugersplan. Om jeg kommer til at holde fri alle fem dage, ved jeg ikke, for der er stadig sygdom på afsnittet, så denne weekend er det mig, der har sagt ja til at tage en enkelt aftenvagt, hvis der bliver brug for det. Og nej, jeg får ikke noget for at stå til rådighed, jeg kunne jo bare sige nej, men jeg ved selv, hvor rart det er at møde ind til en weekend og vide, at der er en, man kan ringe til, hvis den sygemeldte stadig er syg.

Tandlæge og praktiske gøremål får lov til at fylde hverdagen i dag. Jeg kan vist ikke ignorere mere, at alt mit julepynt er spredt ud over det ene værelse og venter på at blive puttet i kasser. Og på det andet værelse ligger et bjerg af strygetøj, kasser nede fra min fars hus, som skal finde plads her hos mig og så tonsvis af papirbunker, som skal finde vej ind i mapper, kasser eller i skraldespanden. Jeg kunne vist godt bruge en ryd-op-i-dit-rod ekspert. Hvem har sagt, at det er nemt at rydde op? Måske skulle jeg alligevel hellere læse en engelsksproget fagartikel? ;-)

God fredagsenergi til dig

P1050207

20 kommentarer:

  1. God arbejdslyst, det får du hvis brug for.

    SvarSlet
  2. Bunker er ikke godt, men det værste er næsten tanken, det plejer ikke at være så slemt når man først går i gang..;-D God fredag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, jeg fandt et råd, som lød, at man skal først finde et sted til tingene, det er vist der, jeg strander hver gang ;-)

      Slet
  3. Er skridt af gangen :)

    SvarSlet
  4. Jeg er ikke misundelig ... men god arbejdslyst :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, det er der heller ingen grund til :-)

      Slet
  5. Du har da i hvert fald nok at tage dig til i dine feriedage. Men det er også dejligt så at have tid til fx julepyntpakning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det skulle have været gjort i mine sidste fridage, men da var jeg jo syg, så på med vanten :-)

      Slet
  6. Jeg kender det så godt det der med at læse engelske tekster og artikler :)
    Rigtig god ferie/oprydningsdage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tove, og ja nu til dags er det jo med i pensum :-)

      Slet
  7. Det er ikke nemt, hverken at læse videnskabelige artikler på fremmedsprog eller ryde op. Måske det allersværeste er at komme i gang med det.
    Her er energien ikke den allerhøjeste til en dag i ambulatoriet, men det hjælper at tænke på hesten og aben som tog forventningsfulde afsted til fastelavnsfest i børnehaven i morges.

    SvarSlet
    Svar
    1. Laura, det er nemlig sværest at komme i gang. Håber hesten og aben har haft en god dag :-)

      Slet
  8. Åh ja, det der engelsk! Det brugte vi ikke på studiet i gamle dage - men? Nu kan man ikke opgradere det mindste uden at alt foregår på engelsk. Det er bare hårdt! Så er det meget hyggeligere med vasketøj og julepynt - nå, måske ikke? Du når nok begge dele:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte tak for tilliden, jeg vil prøve at leve op til den. Faktisk har jeg ingen artikler, der skal læses. Det er bare sjovere end oprydning :-)

      Slet
  9. Så er det bare med at vælge mellem de forskellige onder. Det kan i sig selv sætte den bedste i stå. Du må starte med det mindste onde. Jeg hepper på julepynten. Inde i mit hoved virker det som en - trods alt - overkommelig opgave. God ferie :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, du forstår :-)

      Slet
  10. Det er ikke rart, når tingene har fået lov at hobe sig op. Jeg håber, du er kommet igennem det og at du har det godt med det. Det første skridt måtte da næsten være julepynten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg er overhovedet ikke kommet i gang, julepynten skal helt klart være det første :-)

      Slet