tirsdag, februar 05, 2013

KVINDE OG MAND

Advarsel, det her indlæg er ikke et dybsindigt indlæg, men jeg har tænkt meget over det :-)

Jeg har to salt/peberbøsser. Det ene er mit julesæt, det er to nissepingviner, den ene lidt større end den anden. Den store har tre huller, den lille to huller i nissehuen. Det andet sæt bruger jeg så resten af året, det er to trivelige får, de er lige store, den ene er hvid med lysegrønne pletter og har to huller i ryggen, den anden er lysegrøn med gule prikker og har tre huller i ryggen.

Så var det, at en julegæst tog fejl, vedkommende fik peber, hvor han ønskede salt. Hvorfor? For mig var det logisk, som jeg havde puttet salt og peber i (ellers havde jeg nok ikke gjort det sådan). På mit arbejde har vi salt og peber i små portionsbreve, røde og blå. Jeg tager konsekvent fejl, hvis jeg kun skal hente salt.


For mig er salt kvinden, peber manden.
For mig er kvinden de lyse farver, manden de mørke farver.
For mig er manden lidt højere end kvinden.

Så derfor skal der selvfølgelig peber i den høje pingvin, selvom jeg godt ved, at det er den, der giver mest, da den har tre huller.
Så derfor skal der salt i det hvide får med grønne prikker, selv om jeg godt ved, at to huller giver mindre.
Så derfor skal der være salt i de røde portionsbreve og ikke som det er nu i de blå. Rødt er kvinden, blåt er manden.

Og derfor hælder jeg konsekvent kaffe op, selv om jeg vil have te, når jeg er på diplomuddannelse, fordi de har kaffe i de røde termokander og te i de blå. Jeg synes ellers, mit system er nemt, men jeg er åbenbart ene om det ;-)

Og nej jeg har ikke byttet om på salt og peber herhjemme, der skal da være et sted, hvor jeg kan finde ud af det.

"Store filosofiske" tanker på en træt tirsdag, men nu har min souschef og jeg også aftalt, at jeg fremover skal have to fridage efter aftenvagt. Jeg er blevet for gammel til at nøjes med 4 timers søvn før en dagvagt, bare fordi jeg ikke kan vende døgnrytme på ét døgn.


En lille anemone i en midtjysk skov April 2012

18 kommentarer:

  1. Hihi.. jeg har kun en salt og peber regel.. Den største af en par er til salt, det bliver der brugt meget mere af end peber.. Nej to regler.. hvidt er salt og sort er peber, men det er vist ikke en regel, det er fakta.. :-)

    Din souschef og dig har lavet en yderst fornuftig aftale.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, og måske skulle jeg bare have ens bøsser ;-) Og ja, nu skal det prøves, der går så lidt tid inden vi kan prøve det af

      Slet
  2. Ha, det er altså ret skægt :-) Jeg gør nok som flertallet mht salt og peber, fordi sådan er det bare. Og jeg synes, det er logisk nok, at peber er rødt (rød er en krydret, fyrig farve), og salt er blåt (blåt som det salte hav), Til gengæld giver jeg dig helt ret i termokanderne; der skal da være kaffe i de blå og te i de røde kander. Logisk, nej det tror jeg ikke ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i midten, du har lige givet mig en memo teknik, så må vi se om det lykkes. Jeg synes nu stadig mit er det rigtige, både hvad angår te og salt :-)

      Slet
  3. Åh, du er skøn, Lene ... og fuldkommen ulogisk i forhold til, hvordan jeg ville tænke på at fordele salt og peber, men nu har jeg da en guide, hvis jeg nogensinde skulle komme til at spise hos dig :-D
    Og så synes jeg det er godt, at du har fået den ordning - jeg har længe undret mig over, hvordan du kan klare at skifte mellem vagterne bare sådan, men det kan du så heller ikke mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, jeg er glad for at du skrev skøn og ikke skør ;-) og det er ikke hvis men når du kommer på besøg :-)
      Nej jeg kan ikke skifte mere på en dag, så jeg håber en dag mere hjælper.

      Slet
  4. Jeg har i virkeligheden aldrig rigtig fundet ud af det der med salt- og peberbøsser. Herhjemme har vi peber i en kværn og salt i en gammel kop, min venindes keramikermor har lavet.
    Når jeg er ude, kigger jeg altid om det er salt eller peber, inden jeg begynder at hælde op. Men jeg synes det giver mening at peberet er i den største. Og at der er flere huller til peberet er også fint med mig. jeg kan nemlig rigtig godt lide peber.

    Og så synes jeg det lyder som en rigtig god aftale, at der er plads til at vende døgnrytmen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, det her bliver et helt studie i salt/peber i de små hjem :-)Du ville ikke tage fejl her hos mig.

      Slet
  5. At kvinder og mænd er "salt og peber" det ved jo fra den svenske sang om "Du och jag - peppar och salt" - men hvem, der er hvem, det har jeg aldrig tænkt over. - Men saltbøssen skal give mest - uanset farve. Nå, god nat til dig, og sov godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte, håber du også sov godt :-)

      Slet
  6. Måske ville et par klare glasbøtter være en idé, i hvert fald når I har gæster..;-D godt at du kunne få en ekstra dag til at komme dig over en aftenvagt..

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, eller også nogle med bogstaver på :-) Og fridagene har jeg jo, de ligger bare på andre tidspunkter.

      Slet
  7. Salt i bøtten med flest huller og peber med færrest - praktisk fordi man som regel ønsker mere salt end peber. Hvis sort/hvidt sæt, så peber/salt. Termokander: hvis forskel på højde: kaffe i den højeste. Hvis sort/hvid: kaffe i den sorte. Ellers ingen præferencer. Helt enkle regler - i mit hoved ;) Sjovt, når man får øje på sådanne vaner og ideer om, hvordan verden hænger sammen i de små detaljer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, det er godt med enkle regler, når bare andre kan finde ud af dem :-)

      Slet
  8. Så endte det alligevel på en alvorlig tone - godt du har fået en ordning, der passer bedre til dig nu.
    Mht. salt og peber har jeg blot én "regel" - 3 huller = salt, 1 eller 2 huller = peber.
    Bortset fra her for nylig, hvor jeg da puttede peber i den med de mange huller - som det mest selvfølgelige i verden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, man skulle tro, du havde tænkt som mig sidste gang ;-) Og jeg er glad for at jeg nu får en anden ordning, det skal prøves af, om jeg kan vende på to døgn :-)

      Slet
  9. Herligt indlæg!!!!!!

    Og tak for billedet af anemonen. Det er jo lige om lidt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Eva, ja lige om lidt :-)

      Slet