mandag, februar 18, 2013

FAGRE NYE VERDEN

Der er masser af ting, vi slet ikke er med på. Bl.a har vi stadig gode gammeldags mobiltelefoner og har ikke planer om at udskifte dem. Men lige nu sidder landmanden og gennemkører dele af vores 5000 km lange motorcykeltur på Google Earth. Se Lene, sådan ser Gorges du Verdon ud, eller prøv at se, her er Lourdes eller Gaverny. Jeg griner lidt, jeg gider ikke kigge med, jeg vil vente med at se og sanse, til vi er midt blandt hårnålesving, vandfald eller pilgrimme på vej til den Hellige Kilde.

Duften fra køkkenet breder sig ind i stuen, duften af kakao, løg, chili, hvidløg, spidskommen og koriander vidner om, at fruen i huset har taget tyren ved hornet og lagt en plan for aftensmaden i denne uge. Chili con carne er på menuen i aften, rester i morgen aften, ny ret onsdag, rester torsdag. Jeg er i aftenvagt i weekenden, så jeg vil servere varm mad til frokost to af dagene, den sidste dag bliver det rester. Mon ikke den plan kan holde? Det skal i hvert fald prøves. Imens kan landmanden så surfe videre og drømme om den tid, hvor den nye motorcykel skal prøve kræfter med masser af hårnålesving. Hans bidrag til aftensmaden var 6 flotte bagekartofler, som bliver forvandlet til kartoffelmos. Gulerødder skal rives og forvandles til råkost med appelsinstykker og nødder. Og jeg har været på biblioteket og lånt bøger, så aftenens program står på sofahygge med læsning og tedrikning. Mens jeg laver mad, drømmer jeg om små restauranter ude på landet med lækker fransk eller spansk mad. Jeg begår ikke samme fejl som i Dolomitterne, hvor jeg kun bestilte en ret, jeg fik nærmest ikke grøntsager hele den uge. Nu ved jeg, at jeg skal spise flere retter for at få både grøntsager og kød. Og det er faktisk først, efter jeg læste en krimiserie om en italiensk kriminalkommisær, som gik meget op i mad, at jeg blev opmærksom på denne detalje. Så både bøger og computerprogrammer er med til at forberede os på rejsen. Jeg tror nu ikke, at mine boglån i denne omgang yder bidrag til rejseplanlægningen, men man kan aldrig vide ;-)








8 kommentarer:

  1. Det er godt at være forberedt på skarpe sving undervejs.. Da du ikke skal styre cyklen rundt, kan du jo vente med at opdage dem til du er der.. :-)

    Uhhh bare det var os der kunne gennemføre at lave en madplan, jeg synes det er verdens bedste ide, men Hasse, som er den der laver maden, er helt ligeglad, han handler gerne ind hver dag på vej hjem fra arbejde. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg vil gerne overraskes :-) Og sådan som Hasse gør, er også mit vanlige mønster, men så er det, at jeg nemt falder til kedelige løsninger og mister lysten til at lave mad.

      Slet
  2. Lyder super hyggeligt! Jeg tænker ikke på aftensmad de næste dage - smutter til datterbarnet:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, hvor lyder det dejligt, må I få nogle skønne dage :-)

      Slet
  3. Planlægning er en god ting, men jeg vil helst også opleve når jeg er der..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie og jeg bliver også svimmel af at se det på en skærm :-)

      Slet
  4. Det lyder til at I vil få en fantastisk tur på motorcyklerne. Jeg kan lige forestille mig, hvordan det er at køre i de store hårnålesving og så pludselig standse i et sving, hvor der dufter godt, og så nyde maden der. Min drøm er at få en motorcykel, men jeg har ikke engang et kørekort, så det har lange udsigter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg håber din drøm går i opfyldelse :-)

      Slet