mandag, oktober 07, 2013

EN DOVEN WEEKEND

Hverdagen er startet igen. Vi har nydt godt af en weekend uden medarbejdere. Landmanden har arbejdet både lørdag og søndag, men har også haft tid til at holde gode pauser indimellem og til at sove lidt længere end vanligt. Der har ingen medarbejdere været på arbejde, fordi kartoffelsorteringen foregik i fredags, da det småregnede heroppe. Jeg dovnede, jeg strikkede lidt, jeg læste krimi, jeg så fjernsyn, jeg motionerede.

Og så fik vi en dejlig overraskelse lørdag. Landmanden kom ind og sagde, der står to østeuropæer udenfor, kan du ikke lige snakke med dem? Der kommer af og til nogen og søger arbejde, det er nu længe siden sidst, vi får flest henvendelser pr mail nu til dags. Jeg gik ud, og udenfor stod sønnen og smilte skøn og dejlig, og sammen med ham var en god veninde, vores tidligere svigerdatter. De skulle til fest i Nordjylland og ville lige kigge indenom en halv time. Jeg sugede til mig af knus og nød samværet med de to unge mennesker.

Kartoffeloptagningen fortsætter ca 1½ uge endnu, så jeg har gang i bagning af boller. Der skal også handles ind, så der kan blive bagt en kage til eftermiddagsmadpakkerne. I denne uge er de seks mand, vi har en ung praktikant fra den nærliggende efterskole i erhvervspraktik. Æblerne hænger lige udenfor døren, nu er de vist ved at være klar til at ryge i kage og i saftkogeren. Vasketøjet snurrer i vaskemaskinen, og andet venter på at blive lagt sammen.  Løn er udregnet og sendt af sted til lønservice, som sørger for, at alle paragraffer i diverse regulativer bliver overholdt. Der mangler lidt kontorarbejde endnu, men jeg har en hverdagsfridag, og det er vist meget godt, når nu weekenden blev så doven. Bilen mangler fjernlys i den ene side, og jeg har opgivet selv at skifte bilpærer. Tåbelige designere har designet biler, så det er umuligt at skifte pærer uden at få sår over hele hånden. Det betyder så, at jeg også skal nå et besøg på vores bilværksted. I aften holder en kollega strikkeklub, jeg håber, at jeg kan nå hele dagens program, så jeg kan smutte af sted til et par timers hygge.

Et samtaleemne i aften og i tiden fremover bliver helt sikkert Region Nords beslutning om at gennemføre den store model inden for apopleksibehandling fra 2014. Det betyder, at mit afsnit skal modtage alle mennesker til observation for blodprop eller blødning i hjernen fra hele region Nords område.  Vi er klar, det er en god faglig velfunderet beslutning. Jeg glæder mig, men håber også, at der følger penge til mere personale med beslutningen, for ellers kan det godt blive svært at fastholde det høje faglige niveau, som vores patienter og pårørende ofte nævner.

Sådan ser hverdagen ud en mandag i oktober hos mig. Hvordan ser det mon ud hos dig? Jeg håber, du får en god mandag.

P1070256

16 kommentarer:

  1. Hvor dejligt med et uventet besøg af sønnen og hans veninde.. Det varmer et kærligt moderhjerte. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det gav en ro, for min søn er svær at afkode i en telefon :-)

      Slet
  2. Min mandag: En tur rundt i blogland hos jer, jeg har fulgt igennem lang tid og også hos et par nye blogs jeg har fået inspiration til via en anden blog. Jeg bliver ofte inspireret til at følge en blog via kommentarer, som blogejeren har lagt hos andre.

    Jeg skal til ekstraordinært menighedsrådsmøde i aften, fordi der skal vælges nye medlemmer til provstiudvalget. Det bliver godt at komme over i kirken igen; det er alt for længe siden, jeg har været der sidst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hannem det må være spændende at være med i kirkelivet i den lokale kirke, god aften til jer. Og blogsurfing kan være farligt, man kommer efterhånden til at følge med hos mange :-)

      Slet
  3. Kære Lene.
    Lyder som en dejlig mandag ude på landet. Skønt at din fridag faldt idag med dette skønne vejr.
    Kan godt forstå din søn stod og smilte slet skjult - han savnede sikkert også et knus fra mor :-)

    Håber for dig at du når strikkeklubben, selv satser jeg på at nå hundetræningen med vores jagthund - og ja, det er mig der træner den - jeg er bare så vild med det hundetræning, på trods af at jeg ikke selv er jæger. Det samarbejde man har med et dyr et så fantastisk, og samtidig kan man nyde naturen og roen.
    Knus Betina.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betina, det er så dejligt at høre fra dig :-) Jeg har valgt strikkeklubben fra, for der var et møde, jeg skulle til inde på sygehuset i eftermiddag, ogpludselig er dagen gået, og jeg kunne mærke, at det hele ville blive så forjaget, hvis jeg skulle ud af døren klokken halvsyv. Hvor er du sej, at du tager dig af hundetræningen. Jeg elsker at se på resultatet af træning, men selve træningen lader jeg andre om :-)

      Slet
  4. Han har humor ham landmanden - østeuropæer :-)))))) Elsker dine beskrivelser om livet som landmandskone, jeg får et indblik i en verden jeg intet kender til og tænker mere over at kartofler ikke bare er noget jeg køber i supermarked. Og hver dag kører jeg jo ude på landet og ser nu billederne til dine beskrivelser og tænker så tit på dig Lene <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne, ja humor mangler han ikke, ham landmanden :-) Og jeg bliver også beriget af at læse med hos dig, og jeg sender dig tit en tanke.

      Slet
  5. Min mandag susede af sted.
    Og nu er det så tirsdag. Den vil også suse af sted.

    Tænk at få besøg sådan helt uventet. Jeg kan godt forstå, der skulle suges alt godt ud af den overraskelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, dagene har det med at suse af sted, god tirsdag til dig :-) Det var en rigtig dejlig overraskelse.

      Slet
  6. Min mandag gik rigtig dejligt, tak. Yngstepigen havde planlagt at kigge forbi (ingen østeuropæere her :-) ) til mad, kagebagning og overnatning. Vi nåede da også at få set en film. Og så her til tidlig morgen (op kl. 5.45) fik vi noget improviseret forhåndsfejret hendes 23-års fødselsdag, som først er i morgen, men da skal vi ikke ind at fejre hende, og vi havde alligevel købt gaven, så den kunne hun jo ligeså godt få - sammen med en fødselsdagssang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, dejligt at I nåede at fejre yngstepigen, det bliver man aldrig for gammel til :-)

      Slet
  7. Østeuropæere....hvor er han bare go´..... dejligt med besøg af de unge. Jeg har det som Marianne...efter jeg har "lært dig at kende", tænker jeg også på kartoflerne på en anden måde (selv om jeg selv er bondekone)
    Jeg hører for øvrigt til en af dem der læser de andres kommentarer, og det er rigtigt: Indimellem kommer man langt omkring...længere og længere væk fra den side hvor man startede. Det er indimellem en tidsrøver :O)
    Indimellem bliver mine svar længere end jeg egentlig havde tænkt mig....men for det første vil jeg ikke "bare" skrive som de andre, og så er det nok fordi jeg ikke selv har en blog, så får jeg indimellem selv berettet om hvad der sker her på matriklen.
    I denne uge har vi en elev fra Sankt Petri skole i Kbh I "forståelses praktik". Han startede med at være med i marken igår og idag er det grisene der står for tur.....torsdag skal vi ned og se slagteriet i Horsens. Og fredag drager de øst over igen.
    Ærgerligt du ikke nåede din strikkeklub....men forstår dig godt.....indimellem må man vælge.
    Mange hilsner fra Joan M.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, jeg elsker lange kommentarer og jeg føler jo også at jeg kommer til at kende dig lidt :-) Det må da være noget af et kulturchok at komme ud på landet for en storbybarn, håber at han og I får en god oplevelse.

      Slet
  8. Det minder mig om den gang min venindes svigermor ringede og spurgte, om hun måtte komme forbi lørdag eftermiddag, for hun havde noget til os fra Grønland. Stor var glæden, for veninden og hendes mand boede og arbejdede deroppe og skulle ikke hjem før om flere måneder. Da det ringede på døren, var det veninde og mand - med en pose kød, så vi kunne lave gæstemad. Det blev en skøn aften. Det blev til en tur i minderne takket være dit indlæg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, sikke en dejlig overraskelse I fik :-)

      Slet