mandag, oktober 14, 2013

TRÆT MEN PÅ DEN GODE MÅDE

Datteren var hurtig og slog til, da jeg inviterede hende i ZOO. Vi har haft en dejlig dag sammen, ZOO bar præg af efterårsferie, så der var børn overalt, og de var herlige at høre og se på. Der var også dyreunger i haven, nogle store, andre små. Edderkoppeabens unge var nok den mindste, vi så. Girafungerne fascinerer mig gang på gang, på trods af de lange lemmer bevæger de sig graciøst omkring. Et sikkert hit er orangutangerne, jeg elsker de ansigtsudtryk, de møder os med. Jeg gav frokost i haven, til gengæld blev jeg inviteret på Penny Lane til god te og bedstemors boller med cremefyld. Dagen sluttede nemlig af med, at jeg skulle shoppe, jeg skulle se på korte støvler, vinterkjoler og overtøj. Vi fik også kigget, men der blev ikke købt noget.

P1070270P1070271

Trætheden er mærkbar, mange timer i frisk luft kombineret med eftervirkningerne af aftenvagterne gør, at resten af aftenen skal tilbringes med en bog og en kop te. Jeg læser en krimi, som jeg tror, jeg har læst før, i så fald er jeg mod sædvane sprunget over en bog i en serie, for jeg har lige læst forgængeren, og den havde jeg ikke læst før. Nu hvor den mørke del af døgnet bliver længere end de lyse timer, og der ikke er en videreuddannelse, der banker på, så er det tid til boglæsning. Hvad læser du lige nu?

28 kommentarer:

  1. Skønt med en tur i ZOO. Jeg læser en gammel Sara Blædel krimi..

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det var dejligt. Jeg skal have undersøgt om jeg har læst alle Sara Blædels bøger :-)

      Slet
  2. Lyder dejligt med timer sammen med datteren :)
    Fredag handlede jeg (manglende??) garn i Gug, lørdag besøgte jeg yngste i Århus og søndag fik barnebarn m/familie besøg og mens de mange kilometer blev kørt, hørte jeg "Skrig under vand", og har netop lige downloaded "Et glas mælk, tak" .

    SvarSlet
    Svar
    1. Jette, sikke en skøn weekend, du har haft. Og du får lyttet til lydbøger, det skal jeg også have prøvet. De to titler kender jeg ikke, så dem må jeg lige tjekke :-)

      Slet
  3. God ide at tage barnet med i zoo, selv om barnet er voksent :-D
    Jeg læser "The Confessor" af Daniel Silva.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, man bliver aldrig for gammel til ZOO :-) Og selvom din bog er på engelsk, så må jeg undersøge om den er oversat til dansk :-)

      Slet
  4. ZOO er en god ting for børn i alle aldre.
    Jeg læser "Den tomme plads" af J.K. Rowling og har "I en person" af John Irving liggende som reserve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, John Irving har jeg længe haft lyst til at gå i gang med, har aldrig læst noget af ham :-)

      Slet
    2. "Verden ifølge Garp" slog mig helt omkuld - jeg grinede og græd, både film og bog igennem. "En bøn for Owen Meany" måtte jeg efterlade. Den sagde mig intet, ud over en grænseløs irritation. "Sidste nat i Twisted River" gengav mig noget af fornemmelse fra "Verden ifølge Garp". Jeg ville anbefale at starte med Garp. Du skal have et åbent sind og ikke holde for meget fast i normaliteten :-) God fornøjelse.

      Slet
    3. Tak Conny, jeg må prøve med åbent sind :-)

      Slet
  5. Læser "The red tent" af Anita Diamond - en roman om kvinderne i patriarken Jakobs liv - særligt datteren Dinah.

    SvarSlet
    Svar
    1. Magnificat, den bog lyder spændende, jeg har længe holdt mig tilbage for bøger på engelsk, men det kan være at jeg skal forsøge mig :-)

      Slet
    2. Hej Lene - det var mig, der skrev fra datterbarnets mac:-) Hun har ikke læst bogen endnu - men den findes oversat - er bare udsolgt fra forlaget. Mon ikke biblioteket er leveringsdygtigt?

      Slet
    3. Charlotte, jeg tænkte det nok ;-) mit bibliotek er ikke, men måske andre er? :-)

      Slet
  6. Dejligt med Zoo!
    Jeg læser på min e-bogslæser PolitiPoliti af Jo Nesbø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg skal da have bestilt den bog, jeg har læst alle de andre bøger af ham :-)

      Slet
  7. Skønt med en tur i Zoo.. for alle uanset alder. Og så slutte af med at (prøve at) fornye vintergarderoben, det er jo bestemt ikke at foragte.

    Tager en krimi-pause og er i gang med en bog om sænkningen af Tirpitz på kindlen. Lidt historie-nørderi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg ville ønske at jeg gad lidt historienørderi, men jeg er til fiktion, når jeg læser :-)

      Slet
  8. Giraffer gør sig altså godt på billeder.
    Lige nu læser jeg Paradisets have af Lisbeth Brun på papir, og jeg lytter til Pigen i satans mose af Lotte og Søren Hammer.
    Jeg har vist hørt én af Mari Jungstedts bøger, Den døende Dandy, - og lige nu forstår jeg ikke, at jeg bare har valgt en i midten af rækken.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, både du og Jette er gode til lydbøger, og dine titler må jeg også have tjekket. Jeg havde så ikke læst hele den her bog alligevel, måske er jeg stoppet, da jeg fandt ud af at der var nogle før den? :-)

      Slet
  9. Det lyder som en dejlig dag. Zoo er et hit for store og små. Og cafe er hyggeligt og især i selskab med datteren, som du er.
    Jeg er lige blevet færdig med Kollaboratøren Fra Betlehem. Den er læst udelukkende fordi jeg kan genkende lokaliteterne fra min fra min tur i foråret, da vi boede 6 dage i Betlehem. Jeg er ellers ikke til krimier. Men jeg er nok blevet lidt 'omvendt' og vil kigge efter andre bøger af forfatteren Matt Rees. Ved siden af læser jeg *Hvordan Går Du? Fodnoter om gangens kultur og biologi'.Skrevet af pensioneret læge Ole Thage. Den er rigt illustreret med kunstværker af forskellig art. En smuk og interessant bog, som man ikke behøver at være professionel for at læse.
    God fornøjelse med tøj og støvlekøb en anden gang ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betty, den bog med fodnoter om gangens kultur lyder spændende :-)

      Slet
  10. Som en fortsættelse af Connys kommentar: Jeg var fuldstændig opslugt af Irvings 'Æblemostreglementet' - både filmen og bogen - iflg. min mening hans absolut bedste bog, men smag kan man jo ikke diskutere. Er dog helt enig i, at hans forfatterskab er meget forskelligt, hvis man kan sige sådan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg er nødt til at forsøge mig med Irvings forfatterskab

      Slet
  11. Lene det er for tidligt at du ikke shopper igennem, da jeg var i din alder kunne jeg godt lide at shoppe, men idag gør jeg det meget nødigt, og synes også altid, at der er noget i skabet, der kan bruges.
    Jeg er lige startet på "Nattog til Lissabon" af Pascal Mercier Den tegner godt. Den er til min læsekreds.
    Ellers har jeg lige læst 2 gode bøger af Jojo Moyes, "Dig før Mig" og "brudeskibet" De var rigtig gode og nemme at læse.Knus fra Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, jeg har aldrig kunnet lide at shoppe, så mon jeg nogensinde lærer det? JoJo Moyes bøger har jeg også nydt :-)

      Slet
  12. Jeg kan ikke lade være med at "råbe" til dig: Kristin Marja Baldursdóttirs: Karitas uden titel, Karitas - kaos på lærredet, Karlsvognen. Forfatteren er islandsk og var nomineret til Nordisk Råds litteraturpris i 2006. Hendes debut Mågelatter og seneste Fra hus til hus, har jeg - endnu - ikke læst, men jeg har dem på listen.

    God fornøjelse Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Kristine, tak for anbefalingerne. Jeg har læst de to første om Karitas, men Karslvognen kender jeg ikke :-)

      Slet