tirsdag, oktober 22, 2013

TIRSDAGSTANKER

Dagen starter i mørke, sådan er det jo på den her årstid, og der er altså noget hyggeligt ved sådan en morgenstund. Mens teen bliver brygget, surfer jeg lidt rundt og læser nyhedsoverskrifter. Overskrifterne får lov til at simre lidt i hjernen, mens jeg træner. Også her virker træningslokalet mere hyggeligt, når man kommer ude fra den mørke parkeringsplads. Der er ikke mange i lokalet, jeg smiler lidt ved synet af den ældre herre i fritidsbukser og pæn ternet skjorte, det gør mig glad at være et sted, hvor det ikke er afgørende, om man har det sidste nye træningstøj på. Tre damer finder sammen i det lille rum med kaffe og te efter træningen. Jeg får lov at have den gode cirkel for mig selv. Musikken er behagelig at høre på, faktisk lægger jeg ikke mærke til den, når først jeg begynder med maskinerne, jeg går helt ind i mig selv og sanser kun hele min krop.

Hjemme igen nydes morgenmaden med større velbehag end ellers, jeg er sulten efter sådan en halv time. Jeg dykker ned i nyhedsoverskrifterne igen. Nyuddannede lærere er bedre til at lære eleverne at lære end lærere med over fem års erfaring, MEN de lærere med mange års erfaring OG en diplomuddannelse har lige så gode resultater. Så konklusionen er, at viden om hvordan man bedst skaber læring, er vigtig, og det er ikke nok med erfaring alene. Det må da være guf for alle de erfarne lærere, som gerne vil have en diplomuddannelse, men hvor der ikke har været penge til det. Jeg håber, at gaven fra Mærsk bl.a kan bruges til sådanne uddannelsesprojekter.

Raske overvægtige med et BMI på 25 – 30 skal droppe slankekurene og i stedet for fokusere på sund kost og motion. Det overrasker mig ikke, at Bente Klarlund er blandt dem, der står bag undersøgelsen. Hun har forsket meget i motions betydning for vores helbred. Når jeg motionerer, er det ikke, fordi jeg gerne vil være ung, smækker og lækker, men mere fordi jeg efterhånden har fået så megen viden om, hvor meget motion gavner. Ikke ekstrem motion, men motion hvor pulsen kommer op, og hvor både min kondition og mine muskler styrkes. Jeg bliver gladere af det, og jeg investerer i min alderdom. Jeg kan se, at de ældre mennesker, som bliver ramt af en apopleksi i mild til moderat grad og som har dyrket motion, har et større overskud til at genoptræne. Det kræver nemlig ikke bare muskler, men også vilje og motivation. Og alle tre ting styrkes af motion.

Nu er tirsdagen godt i gang. Jeg skulle egentlig have været på kursus for at få gode tips og ideer til at udnytte vores regnskabsprogram bedre (og nej det handler ikke om at undgå at betale skat ;-). I ethvert program ligger der ofte nogle genvejsmuligheder, som gør livet lettere for den, der bruger det, og jeg trænger til at få genopfrisket min viden. Det bliver så ikke i dag, for der er for få tilmeldte, så nu går jeg i gang med bogføringen. Med lidt held kan jeg blive færdig i dag, det ville være skønt. God tirsdag til dig.

P1070309

10 kommentarer:

  1. Ja, motion skal der til. Jeg har forsøgt med LOOP, men skal helt til Rødovre! Har meldt mig ind i Fitnessworld i stedet.
    Også her skal der arbejdes ved skrivebordet i dag. Alt godt i det nordjyske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Charlotte, i det københavnske :-) Og for at motion skal blive til noget, skal det være nemt at gå til. Pøj pøj med fitnessworld

      Slet
  2. Det er så interessant at der skal mere viden til - det er jo bl.a. det vi begge forsøger at praktisere i vores hverdage :-)
    Jeg er også tilhænger af motionen for sundhedens skyld. Jeg løber - alt efter tiden - 1-4 gange om ugen. Mange af de andre dage går jeg ture og træner med jagthunden, mens de 2 yngste tager turen på cykel. For os herhjemme er det kvalitetstid når vi som igår, går en tur med begge hunde og alle 3 unger. Ned til vandet, kaste med sten - hundene trænes og vi snakker så godt sammen imens.
    God tirsdag til dig - nu vil jeg fortætte mine skrivere om vores praksis.. Det er spænende man lidt overspingshandlinger er også godt for koncentrationen :-)
    Kh Betina.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betina, ja det er jo også en god viden til os :-) Jeres fællesture lyder dejlige, man får motion, samvær og livsglæde på en gang :-)

      Slet
  3. Motion er godt, og man bliver så glad af at kroppen har det godt.

    God fornøjelse med din bogføring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, man bliver netop så glad :-)

      Slet
  4. Jeg har et julegaveønske: at få en selvdisciplin som din :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Ellen, og så har jeg et julegaveøsnke: at blive lige så produktiv som du er :-)

      Slet
  5. Ja, ja, - man vil jo gerne læse lidt, der rammer en selv. Jeg er jo på en måde både gammel og erfaren og ret nyuddannet lærer, så jeg må være virkeligt god .....;)
    Og hende Klarlund tyr jeg ofte til. Hun taler, så jeg kan forstå det, og så jeg næsten også står ret. Altså når jeg lige husker det og giver tid.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg tænkte faktisk på dig :-)

      Slet