torsdag, oktober 10, 2013

TIDEN GÅR

og jo ældre jeg bliver, jo flere tidslommer kan jeg ryge i. I går røg jeg tilbage i barndommen og til mine minder med børnefjernsynsprogrammer. Jeg er så heldig at være storesøster til fire, de er henholdsvis 2, 5, 9 og 12 år yngre end mig, og med én fjernsynskanal i huset har jeg set rigtig meget børnefjernsyn. I går læste jeg, at Ingrid fra Ingrid og Lillebror var død, 75 år gammel. Der var et link til DRs gamle programmer, så jeg tog en tur tilbage i tiden. Når jeg læser mindeordene om Ingrid Skovgaard Raben, fornemmer jeg en stærk og meget beundringsværdig kvinde. Jeg elskede de programmer, jeg elskede det pingpong ordspil, der var mellem Ingrid og Lillebror. Og selv om jeg var 19 år, da programmet sluttede, så var min yngste søster 7 år gammel og slet ikke færdig med det program. Heldigvis kom der mange andre gode børneprogrammer, men i dag aner jeg ganske enkelt ikke, hvad børn ser. Der er jo et hav af kanaler med tilbud til børn. Og mens jeg skriver det her indlæg, kommer jeg til at tænke på, at Ingrid SR døde af tarmkræft 75 år gammel, et år ældre end da min mor døde af selvsamme sygdom. Jeg tænker på hendes børn og børnebørn og sender dem en kærlig tanke.

I dag skal jeg besøge min far, jeg håber, at han er mere frisk end sidste gang, hvor han var meget træt. Hans tilstedeværelse psykisk svinger meget, og lige netop i dag på denne regnfulde mørke oktoberdag kunne jeg godt bruge et smil og en far, der ser mig. Min søster havde en dejlig dag med ham sidste uge, hvor han sang og smilte, så jeg håber, at jeg er lige så heldig. Må du opleve smil og må du få en god dag.

P1060499

12 kommentarer:

  1. Jeg elskede også Ingrid og Lillebror. Håber du får en dejlig dag sammen med din far. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, tak jeg havde nogle dejlige timer med min far.

      Slet
  2. Der var nok mange, der sendte en tanke tilbage i tiden, da vi fik den meddelelse i går.
    Jeg håber at det lykkes at sende et smil til dig gennem din far :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, vi er mange, der er vokset op med Ingrid :-) Og tak, jeg fik smil :-)

      Slet
  3. Jeg er vokset op samtidig med dig, og Ingrid og Lillebror var en kær og velkommen gæst i stuen, jeg røg i samme tidslomme i går, da jeg så nogle af klippene fra dengang.

    God tur sydover i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, i dag ville to børn på samme alder ikke være sikre på at have samme referenceramme hvad angår fjernsyn at tænke på, når de bliver voksne :-)

      Slet
  4. Det er fantastisk at se gamle klip igen; jeg ryger også lige tilbage i barndommen. Jeg er fra 1963 og har således taget hele turen med Ingrid og Lillebror.

    Jeg håber, du får en god tur hos din far.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, jeg havde en god tur. Ja du har jo været tre til tretten år, mens det program kørte :-)

      Slet
  5. Ingrid og Lillebror mindes også med glæde her hos mig. Ingrid var jo "kendt" på en helt modsat måde af i dag. Hun var kendt af enhver for det, hun kunne, - og bestemt ikke for andet. I dag er mange kendte for at være kendte, og i alle mulige sammenhænge. Men mon mange af tiden kendte vil blive husket så mange år efter, at deres programmer slutter....

    SvarSlet
  6. Jeg så også Ingrid og Lillebror hele vejen. Og som jeg husker det, var det altså meget i vores tid, de var. Men det kan godt være, at jeg også husker tiden med mine mindre søskende.
    Men det var helt o.k. børne-tv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det var fra 1966, så da var vi vel ni år, sådan cirka :-)

      Slet