tirsdag, oktober 22, 2013

FAGRE NYE VERDEN FÅR TIDEN TIL AT GÅ hurtigere

Bilagene var sat i mappen, de var klar til at blive flyttet over i regnskabsmappen, efterhånden som jeg bogførte dem. Der manglede nogle bilag, så formiddagen startede med et lille detektivarbejde. Nogle fandtes inde på netbank, da jeg havde fundet dem, kom jeg i tanke om at Java skulle opdateres. Det var hurtigt gjort, og et tjek viste, at jeg sagtens kunne komme på netbank. Så skulle jeg have hentet mine lønsedler på e-boks. Men nej, min browser firefox ville ikke tillade mig at komme ind, den spurgte dystert, om jeg virkelig ville tillade det, så jeg blev i tvivl, man skal jo passe på! Jeg fik kontakt med bankens hotline, og de sagde god for at tillade java. Da jeg havde hentet lønsedlerne, kom jeg i tanke om, at jeg skulle have opdateret den digitale medarbejdersignatur. Det gik fint. Hver gang computeren spurgte, om jeg virkelig ville tillade java, svarede jeg ja, men så satte den det hårde skyts ind. Den kunne ikke genkende udbyderen og kom med en lang række tal, som jeg blev anbefalet at kontrollere, men ikke noget om, hvordan jeg i alverden skulle kunne kontrollere dem. Jeg ringede til Nets Hotline, efter en halv time med musik i øret opgav jeg, trykkede kør og krydsede fingre for, at jeg ikke brændte computeren ned eller noget andet drastisk. Så kom jeg i tanke om, at vi også skulle have en elektronisk postkasse inden 1. november. Heldigvis var der da en forståelig forklaring, og snart efter kom der besked i mailboksen, at postkassen var oprettet. NU var jeg klar til at lave regnskab, og så gik strømmen! Ja det var planlagt, men nogen havde glemt at fortælle mig det. Vores telefoner er afhængig af strøm, så jeg kunne ikke klare andre af dagens hængepartier, så jeg satte mig med en bog i ventetiden.

P1070308

Nu er første måned ført ind, og jeg har gået en tur i solskinnet på 3 km. Om lidt snupper jeg lige en måned mere, så må den sidste måned klares i morgen, for jeg har planer for min aften, som ikke skal ødelægges af fagre nye verdens elektroniske påbud.

PS og nu har jeg fået endnu en påmindelse om fornyelse af den digitale signatur, så jeg snupper lige en tur gennem møllen i morgen igen.

P1070310

6 kommentarer:

  1. Jubiiii, hvor går det godt :-) - og viser hvor sårbart alt elektronik er. Og dermed os, fordi vi er 100 % afhængige af samme elektronik.
    Java og NemID er heldigvis kommet på talefod igen, og jeg har efterhånden fået næsten alt over i e-boksen. Fint nok, men jeg VIL ikke tænke tanken "hvad nu, hvis hele skidtet bryder ned/bliver saboteret/får besøg af en sulten mus" ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg tør slet ikke tænke sidste tanke. På arbejde er alt elektronisk, så der tør jeg overhovedet ikke tænke tanken :-)

      Slet
  2. uhh ja, det kan være en hel tidsrøver! Men heldigvis endte du med at få det til at virke, mere træls er det hvis man af en eller anden grund bliver hængende og ikke kan løse problemet. God tålmodighed i morgen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nola, jeg tror jeg laver regnskabet færdig først, så kan jeg nørkle med det andet bagefter :-)

      Slet
  3. Velkommen digitale verden :-) Jeg siger bare stakkels "gamle mennesker" der aldrig rigtig er kommet godt igang med computerverdenen... God fornøjelse og afslutning på regnskabet, spændende om det hele går smertefrit :-) God dag lene - kram OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Tina, ja jeg synes jeg er med og alligevel er der meget, jeg ikke forstår :-)

      Slet