søndag, september 18, 2011

NÅR LYSENE TÆNDES

I dag har været en dag, hvor der nærmest har været lys tændt hele dagen, først de levende lys og kort efter måtte de elektriske holde for.

På arbejde er der fuld blus på alle lys, når vi nærmer os aften, vi skal kunne se noget. Nogle af mine kolleger skruer ned for styrken på kontoret, og jeg er ikke lyseslukker, men lysetænder, jeg kan ikke arbejde med hyggebelysning. Derfor har det også været spændende at læse i mit fagblad om intensiv afdeling på Kolding sygehus, som har fået installeret lys med farveskift. Lyset ændrer farve henover døgnet og personalet oplever, at det hjælper på en anden måde end medicin gør. De har mulighed for at slå akutlys til, hvis de har brug for det, men de har også sfærelys,som kan kombineres med et musikstykke, når f.eks patient og pårørende er alene på stuen. Ved 22 tiden skifter lyset til røde nuancer, som skal “snyde” patienter og personale til at tro, at dagen går på hæld. Det gør den jo også udenfor, men på en hektisk afdeling kan der nemt være fuld blus på, og man får ikke følelsen af nattens komme. Lyset skal også få personalets kroppe til at drosle ned, så de nemmere kan sove, når de kommer hjem, og en fast aftenvagt udtaler, at hun ikke er udmattet på samme måde som tidligere, trods det at arbejdsmængden er den samme.

Midt på aftenen slukker vi halvdelen af lysene på gangen, lysene på stuerne kan skrues op og ned i styrke, så også her kan vi give indtryk af nattens komme. Det kan vi også på vagtstuen, men her har jeg altså brug for fuld blus til at kunne se, måske skulle jeg i aften prøve at skrue bare lidt ned.

God aften til dig, jeg er i fuld sving på arbejde, når det her indlæg udgives, jeg håber på en rolig vagt.

DSC04328

6 kommentarer:

  1. Det lyder spændende med intelligent lys, jeg må da lige en tur omkring redaktionen og hente bladet, den artikel vil jeg gerne læse. Det er lidt øv, før i tiden fik vi bladet ud i vores dueslag, det er sparet væk, nu skal vi selv huske at gå forbi redaktionen og hente det.. :-)
    God vagt.

    SvarSlet
  2. Det lyder fantastisk med det der intelligente lys :)
    God vagt :)

    SvarSlet
  3. Jeg er sådan en hyggefims der hellere raver rundt i halvmørke end tænder ordentlig lys.
    Jeg kan blive helt skidt tilpas hvis jeg skal opholde mig i rum oplyst med lysstofrør. Det lys er SÅ grimt.
    Men mit snigende alderssvækkede syn kræver flere og flere lamper og et ordentlig lys. Så det ender nok med at der bliver skruet op med tiden;))
    Håber aftenvagten var søndagsstille og lyset lige tilpas, så du sover godt hele natten.

    SvarSlet
  4. Spændende med intelligent lys, har du en henvisning til hvor man kan læse mere om det?
    Jeg håber også du har en stille vagt!

    SvarSlet
  5. Hvor er det spændende med det forskellige lys på intensiv afd. Det lyder bare så rigtigt i mine ører.
    Har I ikke nogle steder på kontoret, hvor der stærke små lampe til læsning og skrivning, mens loftslyset er slukket om aftenen og natten?
    Med alderen har jeg det sådan, at læselampen skal være mindst 60 wat. (Sådan hedder det vist ikke mere med energipærerne?) Men hyggelys til læsning dur ikke mere for mig.

    SvarSlet
  6. Tak Inge, og nu har jeg lagt et link i næste indlæg, håber det kan læses :-)

    Tak Helle, jeg kunne godt tænke mig at opleve det :-)

    Tak Hanne, jeg har haft travlt i dag, så jeg skal lige falde ned igen :-) Og jeg skal ha fuld blus på, jo mere jo bedre :-)

    Tak Oline, vi havde travlt men ikke mere end at det gik godt. Jeg har lavet et indlæg med linket :-)

    Hanne, det lyder rigtig spændende. Det kan godt være vi har nogle små lamper, og dem bruger de nok i nattevagten, men jeg er tilbøjelig til at skulle ha meget blus på lyset :-)

    SvarSlet