torsdag, september 08, 2011

SNIKSNAK

Kartoffelambassadøren for Vildmoseporten har taget initiativ til en bog om Store Vildmose, og med til den historie hører et besøg hos ejerne af de 19 staldgårde (du skal helt nederst på siden for at læse om staldgårdene). Vi har været svære at træffe, landmanden syntes, der var andre ting at tænke på end et interview til bogen. I dag blev der tid, vi kom vidt omkring, så nu er det spændende, hvordan journalisten vælger at formulere vores historie. Vi var meget lidt forberedte, havde eksempelvis ikke tænkt på, at vi skulle fotograferes, så jeg er spændt på de billeder.

Til oktober er det 29 år siden, at landmanden købte gården, der gik ½ år, inden vi var klar til at flytte ind og til at flytte sammen. Et af spørgsmålene til mig var, hvordan jeg havde oplevet at flytte på landet og blive en del af et landbrug, jeg er jo lærerdatter og selv offentlig ansat. Noget af det, der fyldte meget og var virkelig svært for mig at vænne mig til, var uforudsigeligheden. Bedst som jeg troede, at vi havde en aftale, blev den aflyst pga vejret, pga nye ordrer pga pga pga. Der var/er altid en god forklaring, men jeg blev så skuffet hver gang og var ikke særlig god til at skjule det. I dag bliver jeg nok mere overrasket, hvis planer faktisk holder.

Vores interesser skulle journalisten også høre om, og da hun hørte, vi kørte motorcykel, måtte motorcyklen ud fra garagen, så den kom med på billedet. Istvan fulgte også med på rundvisningen rundt på gården, den var vist den mest fotogene af os tre.

Nu venter vi spændt på resultatet af den sniksnak. Og ved synet af motorcyklen, som ikke har været i brug siden vores ferie i Tyskland og Dolomitterne, længtes jeg pludselig efter en rask tur ud i det danske land. Det har vi så ikke tid til, nu begynder kartoffeloptagningen, der er hyret flere medarbejdere og der er bestilt tvillingehjul til vognene, for der vådt derude, meget vådt.

Jeg drømmer om motorcykelture, landmanden følger politisk sniksnak i fjernsynet. God aften til dig.

P1020012

6 kommentarer:

  1. Det lyder da som en god eftermiddag, spændende hvad der kommer ud af den snak.
    I øvrigt et rigtig godt billede af de 2 cykler med bjergene i baggrunden.
    Håber I når et par ture mere inden I pakker den væk for vinteren.
    Hav en god aften Lene.

    SvarSlet
  2. Tak Inge, jeg er også spændt og lidt nervøs, godt vi skal sige god for ord og billeder :-)

    SvarSlet
  3. Håper det kan bli en motorsykkeltur på dere om ikke så lenge. Vi skal ha en motorsykkeltur på lørdagen er planen.
    Men det er ikke så lett å få tid til alt. Og en bonde har travle dager på høsten.
    Ha ei riktig god helg :)

    SvarSlet
  4. Ja, all den uforutsigbarheten det ligger å leve som bønder, må være en utfordring å vende seg til.
    Det er vel nettopp dette som er å leve i pakt med naturen, er det ikke?

    Litt av en kjøredoning motorsykkelen til landmanne. Mye krefter i en slik "sak".

    God natt'a :o)

    SvarSlet
  5. Det er spændende med resultatet af interviewet.

    Jeg var til to møder i aftes, og der skulle skrives referat inden jeg gik i seng, så der blev ikke drømt om hverken dit eller dat. I aften har jeg planer om lidt tid til dagdrømmeri i sofaen.....(men jeg kommer nu nok til at lukke øjnene).

    SvarSlet
  6. Tak i lige måde Astrid, og god motorcykeltur, jeg tror desværre, at min landmand er for træt til ture om søndagen, som er eneste fridag fra nu af og til kartoffelhøsten er over :-)

    Tak Elisabeth, og jeg har ikke været god til at leve i pagt med naturen, det er først kommet de senere år :-)

    God dagdrømmerier Eva, jeg mangler at skrive et referat færdig, det må jeg vist hellere begive mig i lag med :-)

    SvarSlet