mandag, september 19, 2011

HØST

Mandagens fototema er høst, og hvad vi forbinder med det ord. Se nu betyder høst ikke det samme på norsk og dansk. På norsk er det de tre efterårsmåneder, på dansk er det den tid, hvor man høster afgrøderne på marken: korn, gulerødder, kartofler osv.

DSC04345

DSC04351

Men for os som kartoffelavlere bliver de to betydninger af ordet høst sammenfaldende. September måned og halvdelen af oktober måned er der, hvor årets høst af kartofler lægges på lager. For mig er det forbundet med en travl tid, men også en skøn tid, farverne i naturen begynder at stå i flammer, æblerne rødmer og er først helt plukkeklar, når frosten har stukket sit hoved frem i oktober.

DSC04361

Høstanemonerne har lyst op lige fra den første dag, vi kørte ud med mejetærskeren og høstede korn i august måned, og der bliver ved med at være nye blomster at fryde sig over.

DSC04337

Regnen vil vi ikke nævne her, blot sige at den også skaber andre veje at gå på. Alt bliver mudret til, så der forestår et stort rengøringsarbejde i den sidste del af efteråret, når høsten er i hus.

DSC04356

God mandag til dig.

16 kommentarer:

  1. Skønne efterårs- og høstbilleder :) Farverne er fantastisk på denne årstid.
    God solskinsmandag til dig :)

    SvarSlet
  2. Så deilig det er å se andres høst. Din er flott. Jeg falt pladask for det siste bildet.
    Ha en vakker mandag

    SvarSlet
  3. Ja på dansk er høst og efterår ret tætte.. men ikke nødvendigvis det samme.. Vi kan også høste på andre tider af året.. Hvis der er noget at høste.. :-)
    Det er dejlige billeder du har fundet af høsten Lene, jeg er specielt betaget af det første, med de lange lange lige rækker, der strækker sig næsten til verdens ende :-).
    Hav en rigtig god mandag.

    SvarSlet
  4. Tak i lige måde Helle, sådan en solskinsdag er det nemt at tage billeder lige udenfor min dør :-)

    Tak i lige måde mormor, jeg nyder rønnebærtræernes flotte røde farver fra mit hus :-)

    Tak i lige måde Inge, og rækkerne ser vist rimelig lige ud, det er nemlig svogerens mark, da jeg ikke kunne komme tæt på vores kartoffelmarker, hvor jeg ved at rækkerne står lige ;-) Ja i år er det ikke givet, at der er blevet høstet,der hvor der var noget at høste.

    SvarSlet
  5. Det er en travl tid for med at få det hele i hus...Farverne er fantatiske her om efteråret, og flotte billeder du har fanget..;D

    SvarSlet
  6. Sikke nogle dejlige billeder. Jeg elsker efterårets farveskift. Der er ikke noget, der er ret meget bedre end en tur i skoven. Også selv om man fryser lidt....

    SvarSlet
  7. Dejlige billeder, Lene - der er noget særligt over september: Lyset, farverne og de store temperaturforskelle hen over døgnet. Og snart bliver det endnu smukkere, når skoven bliver rød og gul.

    SvarSlet
  8. Jamen efteråret er da fantastisk smukt - bare vinteren, der følger, vil holde sig i skindet... ;-)

    SvarSlet
  9. Skønne høst- og efterårsbilleder :)

    SvarSlet
  10. Deilige høstbilder! Også det av den regnvåte veien... :-)

    SvarSlet
  11. Tak Annemarie :-)

    Tak Susanne, jeg elsker også gåture i skov, men kommer der alt for sjældent :-)

    Tak Madame, ja snart flammer skoven, som din mand en gang skrev, i stedet for at falme, som en salme beskrev det :-)

    Ellen, vi er så enige, vinteren må gerne arte sig :-)

    Tak Anette :-)

    SvarSlet
  12. Tak Sigrid, regnen kommer vi ikke udenom dette efterår :-)

    SvarSlet
  13. Ja, det er en fin tid, høsten.
    Både naturen og det å få potetene i hus :)

    SvarSlet
  14. En liten språklektion tackar vi för. Så intressant att förstå olikheter i språken.

    Dina höstanemoner går annars rakt in i hjärtat på mig. :)

    SvarSlet
  15. Flotte bilder med fin variasjon på dagens tema!

    SvarSlet
  16. Melusine, det er en god tid :-)

    Charlotta, jeg holder også meget af høstanemonerne :-) og velkommen her .

    Tak Helene :-)

    SvarSlet