lørdag, september 10, 2011

LØRDAG MORGEN

Det er gråt og dunkelt derude, selv om klokken er passeret 7.  Brændeovnen er tændt, så kulden i min krop forsvinder lige så langsomt. Istvan savner landmanden, den vil allerhelst være med, hvor det sker, så den har genopdaget hvalpenykkerne med at åbne garderobeskabe og tage landmandens sko ud. Vi tager en lille gåtur hen til marken, hundene og jeg, de kan få lov til at løbe i eget tempo, og jeg kan få taget et par billeder.

DSC04251

Inde i køkkenet står 5kornsblandingen og køler af, en ny opskrift på grove boller skal prøves af; henne i kurven ligger nogle af de æbler, vi plukkede nede hos min far, de skal omdannes til en æblebradepandekage. Tøj hænger på tørrestativer rundt i huset og skal stryges eller lægges sammen, værelserne, som rengøringshjælpen ikke skal gøre rent i, trænger til en støveklud og en støvsuger, haven er visse steder ved at gro til.

DSC04249

Der er nok at tage sig til, og selv om jeg ved, at jeg tog det rigtige valg, så ville jeg da gerne have været sammen med mine elevkammerater fra sygeplejeskolen i dag. En lille flok har gennem årene trofast mødtes en gang om året, det er mange år siden, jeg har været med, vi har fødselsdage i familien omkring det her tidspunkt, vi har haft sygdom, der har stukket sit hoved frem på det her tidspunkt, for slet ikke at tale om at det er højsæson for kartoffellandbruget lige nu.

DSC04247

Musik skal der til, jeg vil fluks starte den bærbare op, så Youtube kan få lov til gøre husmorpligterne til en leg. Hvilken musik vil du foreslå?

Må din dag, om end lidt grå, blive skøn at se tilbage på.

7 kommentarer:

  1. Her varmes også op til husmorpligter. Mange har hobet sig op.

    Ingen musik til arbejdet, men i stedet enten lydbog eller podcast af P1 i ipod´en. Det kunne også blive Mads og Monopolet live (selvom jeg egentlig hellere hører podcast-versionen, for den er uden irriterende P3- musik).
    Og så går det som en leg!

    God lørdag til dig.

    SvarSlet
  2. Ja, her kommer Mutter med kost og spand....hvor er du en flittig bi.
    Nej musikken kunne være noget latin med lidt power - fx Buena Vista Social Club....det får rengøringen til at gå som en leg, er jeg sikker på!

    SvarSlet
  3. Det er svært at være flere steder på en gang, og midt i høsten er det da endnu mere umuligt.
    Her kører radioen og P3, der er jo Mads og monopolet om lidt..
    Hav en dejlig lørdag derhjemme.

    SvarSlet
  4. Jeg holder virkelig meget af dine beskrivelser af det forhold der er mellem hund og mand! Her kan man virkelig tale om at 1+1=3.
    Jeg kan godt forstå, at du gerne ville deltage i mødet med dine studiekammerater, men jeg er sikker på at den prioritering du har valgt er den rigtige! Min far var fisker da jeg var barn og her valgte vejret og årstiderne også for os i hvornår han hold fri og ferie. Sådan er det bare og det stillede vi aldrig spørgsmålstegn ved!
    God fornøjelse med "pligterne", jeg burde følge dit eksempel men jeg tror bøgerne vinder min opmærksomhed idag.

    SvarSlet
  5. Tak i lige måde Eva, jeg må have købt nogle gode høretelefoner, kan slet ikke med dem, der skal ind i øregangen :-)

    Lavendel, jeg vil fluks finde dit musikforslag :-)

    Tak Inge, jeg er ikke så god til Mads og monopolet, måske skulle jeg give det en chance :-)

    Tak Oline, god læsning, hvis jeg nu er hurtig, så vil jeg også læse :-)

    SvarSlet
  6. Mads og monopolet vinder her. Og så har jeg lige fundet Marie Frank frem. Jeg kom i tanke om god gammel musik, da jeg så hende på tv i går. Hun skal lette arbejdet for mig, når jeg skal have ordnet alle vinduerne herinde lige om lidt. God weekend hos jer.

    SvarSlet
  7. Tak i lige måde Susanne, jeg vil finde Marie Frank frem, når jeg kommer ind igen, lige nu skal haven ha en omgang :-)

    SvarSlet