lørdag, september 17, 2011

ORDENES BETYDNING

Det sker vel på alle arbejdspladser, at man får lavet ord, som lige netop dækker en bestemt funktion, eks. kan et navneord blive til et udsagnsord, som når vi blogger, her har det flere betydninger: vi skriver indlæg, vi læser indlæg, vi kommenterer indlæg, vi skriver sammen. Udenforstående eller nyansatte kan have svært ved at forstå snakken i starten, men snart omtaler de også en funktion med et hjemmelavet ord eller måske er det et kendt ord, som nu blot har fået en anden betydning i netop denne sammenhæng.

Lige for tiden har vi på afdelingen meget sjov ud af et nyt ord. Når patienter bliver indlagt hos os, går en rutine i gang. Rutinen må aldrig kun blive rutine, men den skal sikre, at alt det man ved betyder noget i forhold til at give den enkelte patient den bedste udredning, behandling og pleje, også bliver gjort selv i de travle situationer. Vi har en tjekliste, som sidder foran i vores sygeplejejournal, og her står bl.a., at der skal opstartes et apopleksiskema, dvs vi måler blodtryk, puls, temperatur og  iltmætning af blodet. Derudover vurderer vi patienten neurologisk, der er kloge hoveder, der har fundet nogle enkelte undersøgelsesmetoder, som kan sige meget om, hvor hårdt ramt patienten er, og om der sker ændringer i tilstanden. Vurderingen hedder Scandinavian Stroke Scale, i daglig tale SSSscoring. Derfor kan du høre denne snak mellem to kolleger: har du scoret patienten på stue 4? Eller hvad mener du om den her historie; jeg gik ind til en mand, som havde været hos os en dags tid, og siger, hvis du lige lægger dig op i sengen, så kommer jeg og scorer dig! Siden da har jeg arbejdet hårdt på at sige, jeg vil gerne vurdere dig neurologisk og måle dit blodtryk, vil du lægge dig op i sengen, så kommer jeg om 10 minutter. Jeg kan stadig høre mandens latter og min rødmen. Min kollega, som netop er gået på pension, åbnede døren ind til en gammel mand og sagde, jeg skal lige score dig, hans familie som også var til stede, skreg af grin.

Nu er vi så gået i gang med et nyt screeningsark, vi har gjort det hele tiden, men nu er det sat i systematik på et ark. Vi skal se på risikofaktorer i forhold til at forebygge en ny blodprop, vi skal kigge på Kost, Rygning, Alkohol og Motion, de såkaldte KRAMfaktorer. Det er blevet til at KRAMme patienten.

Så man kan da kun sige, at patienterne får sig lidt af en oplevelse, når de bliver indlagt hos os, for vi starter med at score og kramme dem :-)

Har du sjove eksempler på ord, som har fået en dobbelt betydning?

Må du få en god dag med plads til latter og kram.

P1020362

9 kommentarer:

  1. Ha ha, ja det må give nogen smil selvom man ikke er hos jer for sjov :-) På mit arbejde bruger vi meget at bruge personnavne om en eller anden bestemt adfærd. For eksempel "at lave en Peter Hansen" kunne betyde at man pjækkede fra et møde(og det hedder så sådan fordi Peter Hansen engang blev afsløret i at gøre det...:-) Herhjemme bliver der af og til lavet en Jørn. Det er en håndværksmæssig løsning som ikke helt følger håndværkerlærebogen - min mand er nemlig ikke håndværker og finder derfor tit på sådanne ikke helt kurante løsninger :-)

    SvarSlet
  2. Så er der jo noget ved at være indlagt, når man både bliver scoret og krammet :-)
    I min verden syede man radioudsendelser sammen, og det lyder sikkert også sjovt for andre ;O)

    SvarSlet
  3. Pollyanna, hvor er det sjovt at I bruger navne til at beskrive adfærd. Vi er godt gift du og jeg, men da min mand er håndværker oprindeligt, og en dygtig en af slagsen, så ville en Jørn her betyde rigtig godt håndværk :-)

    Madame, det lyder sjovt i mine ører, men jeg kan godt følge logikken i ordet :-) Ja tænk hvis det kom ud til aviserne, at vi krammer og scorer patienterne ;-)

    SvarSlet
  4. Hahahaaa.. først scorer I patienten og så krammer I ham, har I også mandlige sygeplejersker til at score og kramme jeres kvindelige patienter.. Ellers er det snyd.. :-)
    Når vi spiller golf, og laver et fuldstændig umuligt slag, som alligevel ender med at ligge suverænt godt, kalder vi det for en Pyll, direkte afledt af en Fr. Pyll der mestrer selv de mest umulige slag :-)
    Og hvis noget ser mere end tilfældigt og hjemmelavet ud, er sætningen.. Jamen De tror det ikke, min mand har selv lavet det.. en fast vending.. det er egentlig ret uretfærdigt, men sjovt at se folks reaktion.. :-)

    SvarSlet
  5. Det er da utroligt, hvad man kan få i det danske sundhedsvæsen.....

    På mit arbejde har vi en BIDEL-pris, der uddeles hvert halve år til én der har dummet sig. Opkaldt efter to kolleger, som har underholdt med uheldige episoder en del gange. Det er bare om at holde sig væk fra at komme i "Bidel-fare"

    God søndag.

    SvarSlet
  6. Hihi, hvor herligt at blive scoret og krammet selvom anledningen til det ikke er særlig morsom, men godt at det kan bringe nogle smil frem...;D

    SvarSlet
  7. Inge, lige nu har vi en enkelt mand, men det er kun for en kort periode. Åh ja det er svært at finde en grimasse hvis folk præsenterer noget som hjemmegjort og ikke velgjort ;-)

    Eva, vi skal måske sælge os selv på det ;-)Man kan hurtigt få ting navngjort efter sig, kan jeg se her i kommentarerne :-)

    Annemarie, smil er der altid brug for :-)

    SvarSlet
  8. På min arbejdsplads har vi masser af hjemmelavede ord, men vi har også, som Polyanna, en skik med at 'navngive' tingene, så vi kan også lave en Erik eller en Katja, og alle ved, hvad man taler om. Det er sjovt nok aldrig for noget godt, folk kommer til at lægge navne til :-)

    SvarSlet
  9. Ellen, jeg håber ikke den skik breder sig til min arbejdsplads, jeg tror godt jeg kunne få navngivet visse episoder efter mig ;-)

    SvarSlet