torsdag, september 01, 2011

FESTIVITAS

Selvom der er nok at lave, skal der være tid til at fejre det, der skal fejres. I går var det afskeden med en kollega, jeg har kolleger, som er gode til at pynte borde og lave blomsterdekorationer. I går var det vores nye medarbejder i fleksjob, som stod for blomsterdekorationerne, og en anden kollega stod for en sang.

P1020310

P1020321

 

 

 

 

 

 

En af mine kolleger er rigtig god til at bide mærke i, hvad folk fortæller, og derfor vidste hun, at vores afdelingssygeplejerske i dag havde været afdelingssygeplejerske i 25 år, godt nok på to forskellige afdelinger, så et rigtigt jubilæum kunne det ikke tælle som. Vi syntes nu, det skulle markeres, så en lille gave blev købt, og så skulle jeg stå for det festlige indslag. Vores leder var den sidste på afdelingen, der gik over til bukser og overdel, hun holdt af sin kjole. Jeg ville gerne have haft fat i nogle kjoler, så vi alle kun stå i morges i kjoler, når hun kom ind af døren, de findes ikke mere, men jeg fik opsnuset én. En lille sang på et vers fik jeg forfattet, og så inviterede vi vores leder ind i personalestuen for at hilse på en bekendt fra gamle dage.

frk oldsag

  Frk. oldsag havde kappe på hovedet, hvilket min leder og jeg aldrig har brugt i Danmark, men vi har begge arbejdet i England som ufaglært sygehjælpere, der havde vi kappe på hovedet. Den blå kappe har jeg en mage til, den var et krav på Viborg sygeplejeskole, vi havde  bopælspligt det første halve år på kollegiet, og her kunne den bruges, når man skulle over på skolen eller på sygehuset. De fleste flyttede fra sygeplejeskolen, men jeg boede i samtlige 3½ år på sygeplejekollegier i Skive og Viborg, så min kappe blev flittigt brugt. Da jeg fik børn, blev den konverteret til en superheltekappe, og den har stadig sin plads i udklædningskassen.

Indslaget vakte lykke og latter, sådanne små hverdagsepisoder er med til at tømre afdelingen sammen.

I dag fejrer jeg også en anden mærkedag, det gør jeg med lyden af en mejetærsker udenfor mit vindue. Kornet er af god kvalitet, det er vådt, men nu skal det høstes. Der er hyret en landmand med en kæmpemejetærsker, og han kører gennem vand og mudder, selv der hvor traktorerne med kornvognene ikke kan køre. Går alt som planlagt, kan vi melde høsten i hus i aften. Det er da en skøn måde at fejre sin 5 års fødselsdag på.

17 kommentarer:

  1. Tillykke med fødselsdagen, Lene. Tror jeg har besøgt dig her næsten lige siden indflytningen. Jeg har altid syntes, din blog var en af de blogge, hvor man fornemmede ægtheden og personen bag uden forestillelse. Det er en kunst og en af grundene til at jeg vender tilbage og glæder mig til de næste 5 år. :-)

    SvarSlet
  2. Tusind tak for ordene Pollyanna :-) Jeg håber at glæden ved at skrive og læse blogindlæg vil fortsætte 5 år mere :-)

    SvarSlet
  3. Tillykke med Blog-fødselsdagen til dig og en af mine absolutte favoritblogs.
    Du dukker ofte op i mine hverdagstanker.
    Dine indlæg sætter tanker og funderinger i gang hos mig og helt sikkert mange andre.
    Jeg holder af:
    - at "følge" med på dine traveture med Leika.
    - at følge med i marken.
    - at få indsigt i det engagement du lægger i dit arbejde
    - at "møde" din familie og den omsorg du favner dem med.

    Kærlige hilsner

    SvarSlet
  4. Til lykke :-)
    Tænk... fem år. Du er en meget flittig og læseværdig blogger, så jeg håber du fortsætter længe endnu.

    Meget sexet sygeplejerske, I fik klædt på dér ;-) Sjov ide.

    SvarSlet
  5. Hej Lene tillykke med blogfødselsdagen...Håber der stadig kommer mange indlæg fra dig,...;D God aften til dig..

    SvarSlet
  6. Åhhhhh, hvor tiden går - godt. Dejligt at læse. Knus

    SvarSlet
  7. Gratulerer med fem års dag. Ikke værst å ha blogget i fem år. Alltid koselig å besøke bloggen din.
    Så flotte bord det ble pyntet til din kollega. Morsom "dukke"
    Ønsker deg en god helg :)

    SvarSlet
  8. Tusind tak Hanne, jeg tænker med glæde på hyggestunden i din hule :-)

    Tak Ellen, ja tiden går. Egentlig ville jeg selv have kjolen på, men jeg synes frk. oldsag bærer den bedre end mig ;-)

    Tak Annemarie og en god aften til dig :-)

    Tak Inger, jeg håber stadig vi en dag mødes :-)

    Tak i lige måde Astrid. Vi havde det sjovt, da vi klædte den ud :-)

    SvarSlet
  9. Tillykke med 5 års dagen for springet.. Jeg er også en af dem der stornyder dine dejlige og velskrevne indlæg, som ofte sætter gang i tankerne.. Tak og tillykke :-)

    SvarSlet
  10. Tak Inge, jeg nyder at blive inspireret af I andres ord og er glad for hvis mine indlæg også sætter gang i tankerne :-)

    SvarSlet
  11. Et stort tillykke med blog-fødselsdagen. 5 år er alligevel da lang tid. Jeg kigger forbi, når der er nye indlæg, og jeg får altid noget med herfra. Tak.

    SvarSlet
  12. Jeg er så glad du hoppet i det, Lene og begynte å blogge. Gratulerer med 5 års bloggjubileum :o)

    Jeg liker å kikke innom bloggen din. Jeg liker å lese om hverdagen din som bondekone, og sykepleierhverdagen på Slagavdelingen.

    Din blogg var med å inspirere meg til å starte min egen. Tusen takk for det.

    SvarSlet
  13. Selv tak Eva, og jeg er glad for at du besluttede dig til at blogge :-)

    Selv tak Elisabeth, jeg har nydt dine kommentarer og nu din blog :-)

    SvarSlet
  14. Så flot at du har blogget så længe, og at du stadig kan levere tankevækkende, sjove, berigende indlæg.
    Sikke en sjov ide at klæde skelettet på med en gammel sygeplejerskeuniform. Humøret må have været højt på afdelingen resten af dagen. Det er sådan noget, der også giver stof til ´mindebogen´

    SvarSlet
  15. Teloek - og bliv endelig ved mange aar endnu. :)

    SvarSlet
  16. Sikke et dejligt indlæg - og tillykke med fødselsdagen :-)

    SvarSlet
  17. Tak, Betty, for dine ord. Du har ret i at det gode humør varede ved ligesom vores morgengymnastik sætter spor på humøret resten af dagen :-)

    Tak Tina, det har jeg også intentioner om at gøre :-)

    Tak Marianne :-)

    SvarSlet