søndag, september 11, 2011

PLAT,BARNLIG OG UDELUKKET

Præsten i dag sluttede sin prædiken, som bl.a. havde været omkring 11. september for 10 år siden, med at sige, at det her var jo en høstgudstjeneste, hvor man traditionelt sagde tak for høsten. Var der overhovedet noget at sige tak for? Sommeren havde været elendig, høsten ligeså. Skulle man sige tak, fordi man ikke havde været udsat for vold som i Norge eller terror som i utallige andre steder i verdenen. Hvad skulle man egentlig sige tak for?

Måske kunne man finde svaret i en salme, som ikke var fundet værdig til at komme i salmebogen, måske fordi den var plat, måske fordi den var barnlig, måske fordi den var alt for enkel i sit svar? Lige der vidste jeg, hvilken salme, han talte om. Jeg elsker den salme. Jeg har elsket den, siden jeg første gang hørte den som ung, hvor jeg var dødtræt af de kedelige salmer, man absolut skulle synge i kirken. Et ungt lærerpar med rod i KFUM/KFUK bevægelsen bragte nye tider med sig til kirkens tilbud til børn, og min søster og jeg fik lov til at spille guitar, første gang børnene skulle synge sangen til en børnegudstjeneste. faktisk tror jeg, at jeg har fortalt det her før, men skidt pyt med det, det klarer I nok.

Hvorfor jeg elsker den salme? Det var en ny frisk melodi, den var enkel, den var let at lære, og så syntes jeg, at den ramte lige nøjagtig det, som er så selvfølgeligt, at vi ikke tænker over at sige tak for det. Det samme mente præsten, så han læste nogle af versene op. Her får du også ordene:

Tak, Gud, for denne lyse morgen,                                                                                                                            tak, Gud, for denne nye dag.
Tak, Gud, for kærlighed og varme
jeg kan leve af.

Tak, Gud, for mine gode venner,
tak, Gud, at nogen elsker mig.
Tak, Gud, at også mine fjender
elsket er af dig.


Tak, Gud, for evner og for kræfter,
tak, Gud, for hver ide jeg fik.
Tak, Gud, for ord at lytte efter
og for skøn musik.


Tak, Gud, for glæden ved at slide,
tak, Gud, for leg og dovneri.
Tak, Gud, når jeg hver dag kan vide
at jeg har værdi.


Tak, Gud, selv når det hele ramler,
tak, Gud, du holder fast ved mig.
Tak, Gud, når du af stumper samler
meningen hos dig.


Tak, Gud, for det dit ord har sagt mig,
tak, Gud, for hjælp når jeg er

svag.
Tak, Gud, for glæden ved at leve
denne lyse dag.

Oversættelse: Inge Schrøder-Hansen 1963

Musik og originaltekst: Martin G. Schneider 1963

Og her har du melodien, i en noget langsommere udgave end jeg synger den i, og med lidt sukkersøde illustrationer

Og jeg kan føje til, at jeg takker, fordi jeg her i blogland finder så megen inspiration, bliver klogere på livet og nyder at følge med hos jer. Tak

DSC04265

10 kommentarer:

  1. Den husker jeg godt. Jeg tror, at det må være fra min korte periode som spejder. Tak siger jeg. Blandt andet fordi du mindede mig om netop den sang.

    SvarSlet
  2. Selv tak Susanne :-) Det passer nok meget godt med at den kom frem i spejderkredse.

    SvarSlet
  3. Og tak for vejen til en, for mig, ukendt og smuk sang. Hjertegod søndag til Jer :-)

    SvarSlet
  4. Hej Lene

    Tak fordi du minde om sangen,den har også fulgt mig en del af min barndom og ungdom, og også som voksen leder i KFUM&K's børne-arbejde, du har ret i at den er let at lære og synge med på for alle aldre.
    God søndag aften til dig.

    SvarSlet
  5. Tak i lige måde Anita :-)

    Tak i lige måde Sonja, jeg har været FDFleder og den er netop enkel og børn kan hurtigt lære at synge Tak Gud,jeg har nydt små skønne børn, som sang af karsken bælg på netop de ord, og det var herligt at se og lytte til :-)

    SvarSlet
  6. Tak Lene, den kan jeg huske fra min tid som KFUK'er, har ikke hørt den siden.. :-) Dejligt genhør med en smuk salme..
    Hvorfor hedder det egentlig en salme og ikke en sang.. Hvad er forskellen.

    SvarSlet
  7. Selv tak Inge, faktisk så ved jeg det ikke, jeg tænkte også over det. Præsten brugte ordet salme, jeg ville nok ha skrevet sang ellers, men måske er der andre, der ved det :-)
    Nå nu googlede jeg det, salme betyder en religiøs sang,men er alle sange med kristent indhold så salmer? Det må jeg ha undersøgt :-)

    SvarSlet
  8. Det er en salme, jeg har et lidt anstrengt forhold til samtidig med at den kan køre rundt i hovedet i timevis. Og teksten er jo egentlig så smuk og enkel.
    Men jeg har altså andre salmer, der rammer lidt dybere.
    F.eks. denne:


    Tak for de mennesker, som blev vor støtte,
    når vi fandt vejen besværlig at gå.
    Hjælp os i morgen at hjælpe forknytte,
    mød du os selv i de svage og små!

    SvarSlet
  9. Ahhh, den salme husker jeg fra min konfirmationstid. Tak for den - den havde jeg helt glemt. Og du har ret, der er meget at være taknemmelig for.

    SvarSlet
  10. Eva, det er nok sådan nogle som dig, der har udelukket den fra salmebogen ;-) Og den anden salme elsker jeg også, i det hele taget fik jeg så mange gode salmer at holde af, da jeg begyndte som FDF leder i 92.

    selv tak Marianne, den bliver ikke sunget så meget, men jeg holder meget af ordene. Vi har meget at være taknemlig for :-)

    SvarSlet