tirsdag, september 13, 2011

POSITIVE FØLELSER

Gårsdagens læsning af søndagsavisen har sat sine spor i tankerne i dag. Nej det handlede ikke om valg, og hvor krydset skal sættes.

En forsker i virksomheders ry havde efter at have studeret firmaer og deres fremgang eller mangel på dette, måske endda tilbagegang, konkluderet følgende:

Det hele afhænger af medarbejdernes opfattelse af firmaet. Hvis medarbejderne er mindre tilfredse end kunderne og har et dårligere billede af virksomheden, falder salget. Hvis kunderne og medarbejderne er lige tilfredse, forbliver alt som vanligt. Hvorimod hvis medarbejdernes syn på virksomheden er mere positivt end kundernes, så stiger salget.

Det giver mig en forklaring på, hvorfor min afdeling trods besparelser, trods nedskæringer, trods et stift sygehussystem, gang på gang får breve, gaver og verbale roser fra pårørende og patienter. Vi får også ris, tag endelig ikke fejl, vi har stadig ting, vi kan forbedre, men vi er alle stolte af vores afdeling, vi er stolte af den viden, vi har, det er ikke altid, vi kan få lov til at udfolde hele viften med handlemuligheder, men vi ved, vi kan. Kunsten er så at få denne viden formidlet til nye kolleger, få luget ud i tidslerne og få gødet roserne, så vi alle vokser, alle udvikler os, alle ranker ryggen, og  alle helt inderst inde føler, at vi har en god afdeling at være patient og pårørende på. For det forplanter sig, det sætter spor, og det forstærker den positive effekt.

For som avisartiklen slutter med, det hjælper ikke at sende medarbejderne på kurser i at smile, smilet skal komme indefra, følelsen af positivitet skal være ægte.

Giver det mening for dig?

DSC04286

9 kommentarer:

  1. Jep.. det giver så meget mening Lene, super godt indlæg igen.. :-)

    SvarSlet
  2. Tak Inge, jeg blev så inspireret af den artikel, for forskeren sukkede dybt over, at firmaerne kun havde fokus på kunderne :-)

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Ja det giver mening Lene,det er også sådan jeg føler det skal være.

    SvarSlet
  5. Conny,dejligt at det ikke bare er mig, der synes, at den teori passer til min hverdag :-)

    SvarSlet
  6. Det toer antydes, vi har lige praecis det problem i det firma jeg arbejder i; altsaa problemet med at folk kommer paa smilekursus - og saa SMIL for fanden. ;)

    SvarSlet
  7. Tina, og det smil bliver vel et påklistret smil, hvis ikke der er følelser bag det :-)

    SvarSlet
  8. Ja, det gør det, for det er min erfaring fra et tidligere job - en butik jeg var ansat i.

    Jeg var glad for mit job og i løbet af det første år som butiksbestyrer fik jeg øget den årlige omsætning med 100%. Hvilket ikke så meget skyldes, at vi fik flere kunde, men mere at kunderne var så glade for at blive betjent af mig, at de købte mere for at holde liv i butikken.

    SvarSlet
  9. Lene - det giver rigtig meget mening - hvilken søndagsavis var det du læste

    kh Anette

    SvarSlet