søndag, november 02, 2008

EN ELEFANT KOM MARCHERENDE


Nu ved jeg, at en lidt speciel kroejer, som genåbnede Norsminde kro i 30erne, var årsag til de forskellige elefanter udenfor kroen. Han havde nemlig Danmarks største elefantsamling.

Kroen er et sammensurium af forskellige bygninger, så det var først ved dagslys i går, at vi fik en fornemmelse af, hvordan de hang sammen.


Der blev lige tid til en lille gåtur langs den lille havn. Mange lystbåde var sat på land, men der var stadig både i vandet, og en enkelt lille fiskerbåd tøffede ind i havnen, mens vi stod og trak vejret i den smukke kølige luft.


Langt ude kunne vi se Århus, underligt at tænke på at for mange år siden, kroen har faktisk ligget der siden 1693, var Norsminde havn et driftigt sted, hvor mange handelsvarer blev afleveret til de forskellige byer rundt omkring, men da jernbanen holdt sit indtog, blev den reduceret til en lille flække, og kroen lukkede til sidst. Siden kom turisterne til med sommerhuse og lystbåde, og kroen genåbnede.


I dag er den et gourmet sted med slow-food mad på programmet. Vi fik 8 små veltilberedte retter serveret sammen med mange forskellige vine, det var lækkert og var smagsoplevelser både for ganen og synet. Det vil folk gerne køre ud på landet for at prøve, så kokken og ejeren har vist fundet det rette koncept for at bevare kroen i mange år endnu.


Dagen i dag tilbringer jeg hjemme hos min far, før han tager med tilbage på en lille miniferie. I min barndoms kirke har man samme tradition som andre kirker, at gudstjenesten på Allehelgensdag rummer oplæsning af navnene på de, der døde i det sidste år, og dermed også navnet på min mor, så vi to vil sammen gå til gudstjeneste, lægge en lille blomst på graven og mindes en dejlig hustru/mor.

9 kommentarer:

  1. Rigtig god søndag til dig og din far. Det er en smuk tradition med Alehelgensdag - men mon den kan gennemføres i de rigtig store sogne? Jeg kommer for lidt i kirken til at vide noget om det. Jeg nyder søndagen - og faktisk kører højmessen fra Viborg, så måske får jeg det at høre lige om lidt.
    Norsminde Kro skal da også lige skrives bag øret til en du-og-jeg-tur.

    SvarSlet
  2. Det skal nok blive en dejlig søndag for jer. Gudstjenesten Allehelgensdag hvor man mindes de afdøde er en smuk tradition. God søndag til hele familien!

    SvarSlet
  3. God søndag til dig og din far.

    PS: og så skal du snart få noget ud af kurset, så vi kan se dine smukke billeder - lidt større :D

    SvarSlet
  4. Det spisested ville jeg gerne besøge...det lyder dog dejligt.
    :-)

    SvarSlet
  5. Både restauranten men også værelserne ser helt fantastiske ud - maden lyder så lækker!

    Den tradition kendte jeg ikke til - men det er en smuk tradition synes jeg. Jeg håber, at I får en god dag sammen selvom det også bringer lidt tristhed med sig.

    SvarSlet
  6. Conny, om det også sker i de store sogne må jeg lade stå åbent, for jeg kender mest til de mindre sogne :-)


    fru koch, og det er om eftermiddagen, så der bliver nok tændt mange levende lys i kirken.
    Også en god søndg til dig :-)

    Tak sister, og jeg skal nok, men lige nu kan jeg ikke overskue det ;-)

    Anne, det var rigtig dejligt, de havde dog glemt at skrue op for varmen, så vi skyndte os under den varme bruser, da vi kom derned ;-)

    Nille,jeg synes også det er en smuk tradition :-)

    SvarSlet
  7. Jeg synes det er en smuk tradition, med at mindes de der er døde i det sidste år, jeg har selv været til såtten en gudstjeneste en gang her i Houlkær kirke i Viborg.

    SvarSlet
  8. Det er en rigtig dejlig skik, at være sammen om at mindes. I vores sogn har vi samme tradition. Min mor og jeg var også til gudstjeneste idag, og endda med efterfølgende frokost.

    SvarSlet
  9. Conny, vi skal ikke være bange for ritualer og skikke, de kan hjælpe os med at sætte ord på tanker. Og jeg tænkte på din datters venner, hvor en manglede, hans navn blev også læst op.

    Helle, vi fik våbenhuskaffe, men dejligt med sådan en frokost.Det var lidt hårdt syntes du ikke?

    SvarSlet