lørdag, november 01, 2008

SKOVTUR

Det kan godt ske, jeg som barn/ung har kørt gennem Marselisborg/Moesgaard skov, i så fald har jeg lykkeligt glemt det, for i dag valgte vi at følge Marguerite ruten fra Norsminde kro til Århus, og jeg faldt næsten i svime over den smukke vej.

Allerbedst havde det været på motorcykel, men i den kølige friske novemberluft var det OK med en bil at varme sig i, så måtte vi blot stoppe bilen et par gange, så jeg kunne fotografere.


Et lille hus lignede noget taget fra Østens land, vi fandt ud af, at det hørte sammen med Moesgård Museum, og herhjemme kan jeg så læse, at det er et hus fra Thailand, som kom til Danmark i 1975 i forbindelse med en udstilling. Det er omkring 100 år gammelt.


Løvskoven malede det ene fantastiske efterårsbillede efter det andet, og det var en nydelse at køre lige så stille med alle sanserne åbne. Folk var ude på cykel, i løb eller gang, og havde vi haft tid, og fodtøj med, så skulle bilen være sat ind på en af mange parkeringspladser, der var igennem skoven.


Det er alt for sjældent at vi blot følger næsen og de mange gode Margueriteruter rundt i Danmark, når vi er i bil. Da handler det tit om den direkte vej, men i dag gjorde vi det med en god oplevelse som gave.

15 kommentarer:

  1. En absolut anbefalelsesværdig tur, hvor jeg/vi mange gange ville have fundet anledning til, at stå ud af bilen og gå en kort eller lang tur ind i skoven(for at finde 'noget')

    :o)

    SvarSlet
  2. Eli, det havde vi så ikke tid til, desværre ;-)

    SvarSlet
  3. Det er så dejligt at tage sig tid til Margueriteruterne...Jeg har en bog liggende i bilen, hvor i disse ruter er beskrevet...så når vi har tid...og ikke nupper den lige vej, ja så er det nemt lige at finde den rette rute :-)
    Smukke efterårsbilleder Lene

    SvarSlet
  4. Du beskriver fuldstændig den følelse, jeg havde i dag, da jeg gik "nede fra byen" og hjem gennem skoven. Man har i sandhed alle sanser åbne i denne tid - og efteråret har bare varet så længe i år, synes jeg. Den flotteste af alle årstider, synes jeg lige nu.

    SvarSlet
  5. Anne, den bog må vi have, det er da en rigtig god ide :-)

    Coony, jeg synes også årstiden er så utrolig smuk i år, så vi må sanse videre og nyde det :-)

    SvarSlet
  6. Der er så smukt i det område. Hvis du kommer forbi Århus en anden gang så prøv at stop ved Mindeparken (som omkranser Marselisborg Slot) der er så skønt i Mindeparken (elsker at gå der specielt om foråret) Kender ikke magueritruterne men det lyder smukt :)

    SvarSlet
  7. Nu bliver jeg helt rørt! Min far er opvokset i Århus og meget af min barndom er netop tilbragt der hos min farmor og farfar. En af mine yndlingsudflugter har altid været Marselisborgskoven og Moesgård Museum (mest fordi en af mine brødre altid begyndte at græde, når vi skulle forbi Grauballemanden - gæt hvem, som så ALTID ville til Moesgård :-)

    Tak for et smukt gensyn!

    :-)

    SvarSlet
  8. Åhhh, det bringer også minder til mig om min lange studietid i Århus og omegn. Tak for de dejlige billeder og opfordringen til at følge Margueriteruterne.

    SvarSlet
  9. Åh tak, Lene, for de dejlige billeder fra en plet på Danmarkskortet, som har en ganske særlig plads i mit hjerte.
    Mens jeg boede i Århus havde jeg ved siden af studierne job i Moesgård Havecenter og cyklede ikke sjældent gennem skoven, når jeg skulle fra arbejde. Da jeg fulgte faget Almen Mykologi tog vi på svampejagt i samme skov og mangt en udflugt er gået til stranden derude.
    *suk* (med smil på)

    SvarSlet
  10. Anette, på ethvert Danmarkskort tror jeg at ruterne er markeret og på vejene står der små skilte med margueritten, og tak for tippet :-)

    Henriette, TAK, så har jeg været på Moesgård museum :-) for jeg husker Grauballemanden, mon ikke det har væreti gymnasiet :-)

    Nina, min søster blev også salig, da jeg nævnte turen for hende, har studeret og boet i Århus en gang :-)

    Lotte, du må tilbage til Århus :-)

    SvarSlet
  11. Det er et af de smukkeste steder i Danmark og næste gang må du tage dig tid til et stop sidde og nyde naturen i møllekroen
    http://www.skovmollen.dk/DK/Historie/H_Galleri.htm - det er jo nærmest i sønnens baghave, så vi går ofte tur lige præcis der. God søndag til dig herfra!

    SvarSlet
  12. Dine billeder er underskønne, Lene! Jeg kørte også gennem skov i går på vej til venindeaften - og jeg faldt også næsten i svime over synet. Det er en fantastisk årstid, så længe der er blade på træerne :-)

    SvarSlet
  13. fru koch, tak i lige måde, den side må jeg lige ind og kigge på :-)

    Tak madame, men skoven havde også pyntet sig for mig :-)

    SvarSlet
  14. Det er meget smuk tur i har kørt og fotte billeder af efterårs skoven

    SvarSlet